Předmět: Metodologie empirického výzkumu 1

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu 1
Kód předmětu KPG/MV1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně orientovaných výzkumech. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, . definovat základní pojmy pedagogické metodologie, . vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, . formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, . vytvořit postup kvantitativního výzkumu, . vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, . používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, . vyhodnotit a interpretovat kvantitativní výzkumná data, . popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce v kvantitativně orientovaných výzkumech.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
kontaktní výuka samostudium ? příprava na kolokvium samostudium ? příprava na seminář seminární práce
Doporučená literatura
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd.. Brno: Paido.
  • Gulová, L., & Šíp, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
  • Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • ŠVAŘÍČEK R., ŠEĎOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr