Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Empirický výzkum v pedagogice, jeho druhy a hlavní fáze. Měření v pedagogickém výzkumu a vybrané metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Základní metody deskriptivní a induktivní statistiky používané při zpracování výsledků výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Vědecký výzkum v pedagogice a jeho hlavní fáze. Výzkumy ex-post-facto a pedagogické experimenty. Nejběžnější metody sběru dat v pedagogickém výzkumu. Dotazník, standardizované techniky pedagogického pozorování. Vybrané metody diskriptivní a induktivní statistiky. Zpráva o výzkumu.
Student bude umět charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Seminární práce
Vypracování projektu empirického pedagogického výzkumu.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
-
PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.
-
ŠVEC, V. (ed.) aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno.
|