Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poslání a činnost organizace, cílová skupina, legislativa, organizační struktura, makrořízení a mikrořízení, financování, dokumentace. Kurikulum, edukační činnosti realizované v organizaci. SWOT analýza. Plánování, realizace a hodnocení edukačních činností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování souvislé odborné praxe ve vybrané organizaci by studenti měli být schopni: vymezit poslání a činnost organizace na základě platné legislativy (uvést nejdůležitější právní normy, jimiž se činnost organizace řídí), specifikovat organizační strukturu a mikrořízení organizace, komplexně popsat a zhodnotit náplň práce zvoleného pracovníka organizace, popsat způsob financování organizace, charakterizovat kurikulární dokumenty a ostatní dokumentaci, jež je v organizaci vedena (se zaměřením na školní vzdělávací program, jedná-li se o školské zařízení), obecně charakterizovat organizační a obsahové aspekty edukačních činností, jež jsou v organizaci realizovány, vypracovat SWOT analýzu organizace, samostatně naplánovat a realizovat alespoň pět edukačních činností na 40 hodin praxe, zpracovat písemnou přípravu, popis průběhu a zhodnocení samostatně vedených edukačních činností, provést sebereflexi vlastního výchovného působení v organizaci, souhrnně zhodnotit absolvovanou praxi a zpracovat portfolio, jehož prostřednictvím se prokáže splnění všech cílů souvislé odborné praxe.
Student získá a upevní způsobilost působit v edukační praxi.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z didaktiky, pedagogiky volného času a metodiky her.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Hospitace
Během navazujícího magisterského studia (Souvislá odborná praxe 1, Souvislá odborná praxe 2) student povinně absolvuje alespoň 40 hodin praxe ve školní družině / školním klubu, 40 hodin praxe ve středisku volného času / domě dětí a mládeže a 40 hodin praxe v nestátní neziskové organizaci pracující s dětmi a mládeží ve volném čase. Zbývající hodiny souvislých odborných praxí student absolvuje buď rovněž v některé (některých) z výše uvedených organizací, nebo v libovolné jiné organizaci, jež nabízí volnočasové aktivity dětem, mládeži, dospělým či seniorům. V případě, že poslání vybrané organizace je primárně jiné než volnočasové (např. ústavní a ochranná výchova, sociální služby, zdravotnictví), předpokládá se, že student bude na praxi působit především v oblasti volného času klientů. Praxe v takové organizaci podléhá schválení metodika praxe. Student praxi realizuje individuálně. Zpracovává portfolio, jeho prostřednictvím prokáže splnění cílů praxe. Studentova praxe je hodnocena uvádějícím pracovníkem, který se studentovi na praxi věnuje. Studenti jsou na praxi pravidelně kontrolováni také metodikem praxe. Na souvislé odborné praxe navazuje reflexe, jejímž hlavním cílem je sdílení zkušeností a poznatků z praxe a vzájemné obohacování studentů pod vedením metodika praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
(1991). Úmluva o právech dítěte. In Zákon č. 104/1991 Sb.. Praha.
-
(2005). Vyhláška o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních. In Zákon č. 107/2005 Sb.. Praha.
-
(2005). Vyhlášky o zájmovém vzdělávání. In Zákon č. 74/2005 Sb.. Praha.
-
(2001). Zákon č. 109/2001 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné púéči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.. Praha.
-
(2004). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).. Praha.
-
(2004). Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.. Praha.
-
KLAPAL, V. (2000). Efektivita souvislé pedagogické praxe studentů pdF UP Olomouc. In Sborník z konference Pedagogické praxe-praxeologie.. Praha.
-
Musilová, M., Musil, J., V. (2001). Asistentská praxe.. Olomouc.
-
Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. Olomouc.
-
PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
-
ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.
|