Předmět: Tvorba vzdělávacího programu

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Tvorba vzdělávacího programu
Kód předmětu KPG/KTVPQ
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Dvoustupňový systém kurikulárních dokumentů v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Komponenty kurikula podle Walterové, dva základní přístupy k tvorbě projektu. Schéma, fáze, limity a verze pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě vzdělávacího programu. Výkonnostní mezera a vzdělávací program. Význam programového a specifických cílů při tvorbě projektu vzdělávacího programu, výukový cíl jako základní kategorie při tvorbě vzdělávacího programu. Rámcová osnova vzdělávacího programu (synergický efekt), vyhodnocování vzdělávání jako součást vzdělávacího programu. Struktura a kritéria kvality ŠVP: konzistentnost, kongruence, relevantnost, praktikovatelnost, efektivnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit pojem vzdělávací program teoreticky i ve vztahu k aktuální české školské praxi, s důrazem na volnočasové instituce odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů platných v regionálním školství, vytvořit krátkodobý vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin pro volnočasové/zájmové vzdělávání, z hlediska funkčnosti odborně posoudit zpracování verze krátkodobého vzdělávacího programu pro volnočasové/zájmové vzdělávání, na základě stanovených kritérií analyzovat konkrétní školní vzdělávací program (školní družiny, volnočasové organizace apod.).
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Tvorba souboru úkolů, samostudium distančních opor - průběžná příprava na výuku.
Doporučená literatura
  • OBST, O. Řízení výuky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Texty k distančnímu vzdělávání..
  • PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr