Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Dvoustupňový systém kurikulárních dokumentů v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Komponenty kurikula podle Walterové, dva základní přístupy k tvorbě projektu. Schéma, fáze, limity a verze pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě vzdělávacího programu. Výkonnostní mezera a vzdělávací program. Význam programového a specifických cílů při tvorbě projektu vzdělávacího programu, výukový cíl jako základní kategorie při tvorbě vzdělávacího programu. Rámcová osnova vzdělávacího programu (synergický efekt), vyhodnocování vzdělávání jako součást vzdělávacího programu. Struktura a kritéria kvality ŠVP: konzistentnost, kongruence, relevantnost, praktikovatelnost, efektivnost.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit pojem vzdělávací program teoreticky i ve vztahu k aktuální české školské praxi, s důrazem na volnočasové instituce odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů platných v regionálním školství, vytvořit krátkodobý vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin pro volnočasové/zájmové vzdělávání, z hlediska funkčnosti odborně posoudit zpracování verze krátkodobého vzdělávacího programu pro volnočasové/zájmové vzdělávání, na základě stanovených kritérií analyzovat konkrétní školní vzdělávací program (školní družiny, volnočasové organizace apod.).
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Tvorba souboru úkolů, samostudium distančních opor - průběžná příprava na výuku.
|
Doporučená literatura
|
-
OBST, O. Řízení výuky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. Texty k distančnímu vzdělávání..
-
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
|