Předmět: Soudobé teorie vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Soudobé teorie vzdělávání
Kód předmětu KPG/KSTVQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Konstruktivistické teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . definovat základní teorie vzdělávání, . objasnit vztahy mezi vzdělávací teorií a subjektivitou, . vysvětlit význam základních teorií vzdělávání v kontextu implicitních teorií, . charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces, . analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce, . hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi teorií a praxí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zkoušku, kolokvium Samostudium - příprava na cvičení, seminář Seminární práce (esej), Projekt, Studium distančních opor - nutno uvádět v seznamu literatury
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • DANEK, J. Výchova ako súčasť života. Teória a prax . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007.
  • CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
  • SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
  • TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr