Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Konstruktivistické teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . definovat základní teorie vzdělávání, . objasnit vztahy mezi vzdělávací teorií a subjektivitou, . vysvětlit význam základních teorií vzdělávání v kontextu implicitních teorií, . charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces, . analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce, . hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi teorií a praxí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zkoušku, kolokvium Samostudium - příprava na cvičení, seminář Seminární práce (esej), Projekt, Studium distančních opor - nutno uvádět v seznamu literatury
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
-
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
DANEK, J. Výchova ako súčasť života. Teória a prax . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007.
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
-
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
|