Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zájmy a zájmové aktivity člověka v psychologickém a pedagogickém pohledu. Zájmové vzdělávání vymezení pojmu, cíle, metody a organizační formy zájmového vzdělávání. Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Řízená hra a její uplatnění při dosahování výchovných cílů. Specifika volného času v dospělém a seniorském věku. Průniky pedagogiky volného času a sociální práce v teorii a praxi. Uplatnění a význam volnočasových aktivit ve vybraných zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních a v dalších institucích mimo resort školství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat pojmy zájem, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, popsat organizační formy a metody zájmového vzdělávání, definovat hru a její psychologické a pedagogické aspekty, objasnit vývoj hry v historických souvislostech se zaměřením na pedagogické koncepce, objasnit význam a zvláštnosti volnočasových aktivit ve vztahu k dospělé a seniorské populaci, charakterizovat specifika práce pedagoga volného času v sociálních a zdravotnických zařízeních a v dalších institucích mimo resort školství.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti zpracují analýzu nabídky volnočasových aktivit pro seniory ve svém bydlišti a tuto nabídku komplexně zhodnotí. Studenti si vyberou zdravotnickou, sociální nebo jinou instituci (jejíž zaměření je primárně jiné než volnočasové) a zpracují analýzu volnočasových aktivit klientů v této instituci (např. se může jednat o nemocnici, domov pro seniory, ústav pro lidi s postižením, věznici, komunitní centrum apod.).
|
Doporučená literatura
|
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.
|