Předmět: Finanční gramotnost

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Finanční gramotnost
Kód předmětu KPG/KNFGQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení problematiky finančního vzdělávání a finanční gramotnosti. Strategické a legislativní dokumenty a jejich význam při budování systému finančního vzdělávání na základních a středních školách, důvody potřebnosti výuky na školách, Standardy finanční gramotnosti vymezující obsah vzdělávání na ZŠ a SŠ, pojetí výuky na ZŠ a SŠ (osobnost a úloha pedagoga, začlenění tematických celků do rámcových vzdělávacích programů, metody a organizační formy výuky, učební pomůcky a didaktická technika při výuce finanční gramotnosti).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit význam výuky finanční gramotnosti na základních a středních školách, " aplikovat problematiku finanční gramotnosti a její výuku v podmínkách ZŠ a SŠ, " umět aplikovat témata SFG v praxi, " vytvářet výukový materiál z dané problematiky a pracovat s ním.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Rozsah individuálních prací studentů - 20 hod. Vybraná témata jsou předmětem konzultací, které mají charakter tutoriálů. Povinná a aktivní účast na konzultacích. Další získávání poznatků se uskutečňuje řízeným samostudiem, studijní literatura - viz níže. Individuální práce studentů: zpracování písemné ho projektu na vybrané téma Standardů FG . Obsahem bude didaktické zpracování daného vzdělávacího celku s využitím vybraných didaktických prostředků a metod a forem výuky (výuková prezentace, pracovní listy, cvičení, hry, filmy či formou projektového vyučování): " Peníze a placení " Hospodaření domácnosti " Finanční trh a finanční produkty a jejich využití v osobním životě " Pojištění a práva spotřebitelů Zdroje informací pro zpracování individuálních prací studentů: studijní literatura - viz níže zejména: OPLETALOVÁ, A., KVINTOVÁ, J. Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. Olomouc: VUP, 2014. 144 s. ISBN 978-80-244-4519-9. Hodnocení individuálních projektů studentů a korekce informací získaných samostudiem na konzultacích nebo prostřednictvím LMS UNIFOR či elektronické pošty.
Doporučená literatura
  • (2007). Ministerstvo financí České republiky. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [on-line].. Praha: MF ČR, MŠMT ČR, MPO ČR.
  • (2010). MINISTERSTVO FINANCÍ ČESKÉ REPUBLIKY. Výzkumy k finanční gramotnosti. [online].. MFČR.
  • (2008). Národní ústav odborného vzdělávání. Finanční gramotnost [on-line].. NÚOV.
  • Bailey, G., LAW, F. (2013). Moje peníze - Rozvíjejte finanční gramotnost svých dětí.. Praha: Edika.
  • Dvořáková, Z., Smrčka, L. a kol. (2011). Finační vzdělávání pro střední školy se sbírkou řešených příkladů na CD.. Praha: C.H. Beck.
  • Internetové zdroje. (2010). Ministerstvo financí České republiky. Národní strategie finančního vzdělávání [online]. MF ČR, ČNB, MŠMT ČR..
  • Jakeš, P. a kol. (2011). Finanční gramotnost pro 1. stupeň ZŠ. 47 s. ISBN 978-80-7373-087-1 + pracovní sešit.. Praha: Fortuna.
  • Jakeš, P. a kol. (2011). Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ.. Praha: Fortuna.
  • Kašová, J. (2012). Výchova k finanční gramotnosti - příručka učitele. Plzeň: FRAUS, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7238-107-4.. Plzeň: FRAUS.
  • Kašová, J. (2012). Výchova k finanční gramotnosti - učebnice. Plzeň: FRAUS, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7238-107-4.. Plzeň: FRAUS.
  • Klínský, P., Münch, O., Chromá, D. (2010). Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy.. Praha: Eduko.
  • Kociánová, H. (2012). Finanční gramotnost v kostce. Olomouc: Anag.
  • Opletalová, Alena, Kvintová, Jana. (2014). Vybrané aspekty finanční gramotnosti v podmínkách základních a středních škol. 1. vydání.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Radová, J., Dvořák, P. (2013). Finanční matematika pro každého. Grada, Praha.
  • Skořepa, M., Skořepová, E. (2008). Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia (manuál pro učitele).. Praha: Scientia.
  • Skořepová, E. (2010). O penězích a hospodaření s Kačkou a Filipem. Finanční gramotnost pro 1.-3. třídu ZŠ.Praha: Fragment, 2010. 63 s. ISBN 978-80-253-1123-3.. Praha: Fragment.
  • Syrový, P., Tyl, T. (2011). Osobní finance.. Praha: Grada Publishing.
  • Šoba, O., Širůček, M., Ptáček, R. (2013). Finanční matematika v praxi.. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr