Předmět: Komunikativní dovednosti a soft skills

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Komunikativní dovednosti a soft skills
Kód předmětu KPG/KKDSQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Komunikace jako výměna hodnot. Účinná a neúčinná komunikace. Význam percepce pro sociální styk. Bariéry v komunikaci. Chyby a nedostatky ve vnímání lidí. Komunikace v pracovním prostředí. Asertivní jednání.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vyjmenovat nejdůležitější zásady a pravidla, které přispívají k účinné komunikaci a kvalitním mezilidským vztahům, charakterizovat, identifikovat a analyzovat chyby, nedostatky i bariéry vyskytující se v sociální komunikaci a v posuzování lidí, navrhovat vhodné postupy k odstraňování těchto chyb, nedostatků a bariér, konkretizovat nejdůležitější zásady pro úspěšné komunikování na pracovišti, zlepšit svůj styl jednání s lidmi, vytýčit si svoji vlastní cestu k jeho sebezdokonalování, umět funkčně využívat základní asertivní techniky.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni vyjmenovat nejdůležitější zásady a pravidla, které přispívají k účinné komunikaci a kvalitním mezilidským vztahům, charakterizovat, identifikovat a analyzovat chyby, nedostatky i bariéry vyskytující se v sociální komunikaci a v posuzování lidí, navrhovat vhodné postupy k odstraňování těchto chyb, nedostatků a bariér, konkretizovat nejdůležitější zásady pro úspěšné komunikování na pracovišti, zlepšit svůj styl jednání s lidmi, vytýčit si svoji vlastní cestu k jeho sebezdokonalování, umět funkčně využívat základní asertivní techniky.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc.
  • BEDNAŘÍKOVÁ, I. (2002). Komunikativní dovednosti.. Olomouc: UP.
  • De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
  • HAVLOVÁ, I., MĚCHUROVÁ, A., ŠTEMBERGOVÁ, Š. (1991). Kapitoly z rétoriky.. Praha: UK.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání. Praha.
  • LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
  • MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat. Praha.
  • PEASE, A. (2001). Řeč těla . Praha : Portál.
  • PLAŇAVA, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Praha : Grada .
  • VALENTA, J. (2004). Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno.
  • VYBÍRAL, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace.. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr