Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
-
Kocourková Vladimíra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sociologická paradigmata v problematice dětství a mládeže, děti a mládež jako sociální aktéři, specifické požadavky na výzkum dětí a mládeže, dětství a mládež a vrstevníci, rodina, škola, organizace času a prostoru, masmédia. Kultura dětí a mládeže. Proces a činitelé socializace. Historie dětství od středověku po současnost. Dětství, mládež a sociální nerovnost. Nejvýznamnější sociologické teorie ve vztahu k problematice rodiny, struktura rodiny, funkce rodiny, otázky genderu, tradiční, moderní a postmoderní rodiny,problematika nerovnosti v rodině i ve společnosti a vazby mezi rodinou a ostatními sociálními strukturami. Seminární práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Základní orientace v sociologii dětství, mládeže a rodiny. Historie disciplíny a současnost. Vybrané sociologické teorie s návazností na problematiku. Dětství jako sociální struktura, její vývoj, proměny a současnost. Mládež, děti a rodina v současné společnosti (rodina, škola, volný čas, vrstevníci, masmédia, příbuzenské sítě, práce).
Základní tématický a teoretický vhled do úsekové sociologické problematiky dětství a mládeže.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Závěrečná zkouška: 40%, Seminární práce: 40%, Účast na seminářích: 20%
|
Doporučená literatura
|
-
Alan, J. (1989). Etapy života očima sociologie.. Praha: Panorama.
-
Možný, I. (2006). Rodina a společnost. Praha.
-
Nosál, I. (ed.). (2004). Obrazy dětství v dnešní společnosti. Studie ze sociologie dětství.. Brno: Barrister&Principal.
-
Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny . Praha.
|