Předmět: Obecná didaktika

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/K2OBD
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecná didaktika jako věda. Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Žák. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Platné kurikulární dokumenty, organizace školního roku. Dvoustupňové kurikulum. Osobnost učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty. Budou disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Po absolvování předmětu bude student schopen popsat a systémově vysvětlit následující skutečnosti: pojetí obecné didaktiky jako vědy, ukotvení různých koncepcí vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické) v čském aktuálním kurikulu, přiměřenost výuky vzhledem ke specifikům žáků, význam kategorie výukových cílů (taxonomie, vlastnosti), strukturu učiva, pojetí učebních úloh (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha), metody a formy výuky zaměřené na podporu aktivity žáků ve výuce, význam a specifika pedagogické komunikace, motivace a kázeň ve výuce, aktuálně platné kurikulární dokumenty, osobnost učitele a kompetence učitele, význam zpětné vazby pro učení, pedagogická diagnostika a hodnocení žáků, sebereflexe a sebezdokonalování učitele.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Aktivita studentů při výuce.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Školní didaktika. Praha.
  • OBST, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
  • Vališová,A., Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr