Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecná didaktika jako věda. Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Žák. Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti). Učivo. Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce. Platné kurikulární dokumenty, organizace školního roku. Dvoustupňové kurikulum. Osobnost učitele, kompetence učitele. Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků. Sebereflexe a sebezdokonalování učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti budou schopni charakterizovat didaktiku a vymezit její místo ve struktuře vědního pole, dokáží operovat základní odbornou didaktickou terminologií a vysvětlit vztahy mezi didaktickými jevy. Budou umět charakterizovat osobnost dospívajícího žáka a studenta v současné škole, analyzovat proces pedagogického rozhodování a řízení výuky, objasnit problematiku kurikula a práce s pedagogickými dokumenty. Budou disponovat elementárními komunikativními dovednostmi pro pedagogickou činnost a diagnostiku. Současně dokáží formulovat didakticky promyšlené výukové cíle, konstruovat a dešifrovat různé typy učebních úloh, analyzovat jednotlivé typy výukových metod, forem a didaktických prostředků.
Po absolvování předmětu bude student schopen popsat a systémově vysvětlit následující skutečnosti: pojetí obecné didaktiky jako vědy, ukotvení různých koncepcí vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické) v čském aktuálním kurikulu, přiměřenost výuky vzhledem ke specifikům žáků, význam kategorie výukových cílů (taxonomie, vlastnosti), strukturu učiva, pojetí učebních úloh (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha), metody a formy výuky zaměřené na podporu aktivity žáků ve výuce, význam a specifika pedagogické komunikace, motivace a kázeň ve výuce, aktuálně platné kurikulární dokumenty, osobnost učitele a kompetence učitele, význam zpětné vazby pro učení, pedagogická diagnostika a hodnocení žáků, sebereflexe a sebezdokonalování učitele.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Aktivita studentů při výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Školní didaktika. Praha.
-
OBST, O. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání. Olomouc.
-
SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.
-
Vališová,A., Kasíková, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
|