Předmět: Kultura osobního projevu

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Kultura osobního projevu
Kód předmětu KPG/K2KOP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Cibáková Dana, Mgr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- úvod do psychosomatického základu lidského jednání; - rozvoj komunikačních dovedností; - dialogické jednání - jeho principy, pokusy studentů o dialogické jednání; - hlas a jeho procítění; přednes jako sdělování s důrazem na autenticitu a srozumitelnost; - uvědomění si a pochopení vlastního výrazu; - rozvoj tvořivosti; - sebereflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Jedná se o seberozvojový předmět, jehož cílem je rozvoj studentovy psychosomatické kondice, což znamená schopnost autenticky a tvořivě jednat v profesních, ale i dalších životních situacích. Jeho smyslem je pochopení hráčské dimenze v jednání člověka jako základu autorství. Děje se tak prostřednictvím vlastní aktivity sdílené s ostatními členy skupiny, prožitku a sebereflexe.
U studenta dochází k lepšímu sebepoznání v oblasti řeči a těla, a uvědomění si toho, že jednat znamená nastavit se celým tělem na vzniklou situaci, a že významným faktorem v jednání je nejenom myšlení, ale také hlas, řeč a aktivita celého těla.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Sebereflexe vlastností osobnosti a obvyklých způsobů reakce v konkrétních situacích; Příprava veřejného vystoupení na zadané téma a jeho prezentace; Nácvik komunikačních dovedností a řešení modelových situací profesního styku s následnou skupinovou diskusí.
Doporučená literatura
  • ANDRYSOVÁ, P. (2016). Osobnostní učitelství. Olomouc: UP.
  • Bednařík, A. (2008). Facilitace. Kladno.
  • ČIPÁKOVÁ, J. (2005). Etika: základní etické předpoklady a formy chování v pracovním a společenském styku. Brno: Sting.
  • Čipáková, J. (2005). Etika: základní etické předpoklady a formy chování v pracovním a společenském styku. Brno.
  • DEVITO, J. A. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing.
  • Holá, L. (2003). Mediace. Způsob řešení mezilidských konfliktů. Olomouc.
  • Křivohlavý, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha.
  • MIKULÁŠTÍK, M. (2003). Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy, dovednosti, poruchy. Praha.
  • Rýznar, L. (2006). Společenská diplomacie ve veřejné správě. Kunovice.
  • Rýznar, L. (2008). Společenský protokol v různých kulturách, aneb Místní zvyklosti důležité pro pracovní kontakty.. Kunovice.
  • ŠŤASTNÝ, V. (2005). Etiketa, aneb Společenské chování v profesním styku. Praha: ASPI.
  • Šťastný, V. (2005). Etiketa, aneb Společenské chování v osobním styku. Praha.
  • Vítková, M. (2001). Etiketa v řízení a politice. Hradec Králové.
  • Vymětal, J. (2008). Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha.
  • Wolf, I. (2007). Etiketa v zaměstnání: udělejte dobrý dojem!. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází