Předmět: Komunikativní dovednosti

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Komunikativní dovednosti
Kód předmětu KPG/K2KDO
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Komunikace a kultura. Etika v komunikaci. Komunikace jako transakční proces. Efektivní a aktivní naslouchání. Verbální a neverbální sdělování. Komunikace a sociální vztahy. Komunikace v zátěžových situacích. Pedagogická komunikace. Asertivita a komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti se naučí v rámci seminářů základním pravidlům verbální komunikace prostřednictvím řešení konkrétních situací. Zároveň budou vedení k přiléhavému neverbálnímu chování a budou syntetizovat na příkladech efektivní komunikací činem. Cvičení budou směřovat k výcviku aktivního naslouchání, asertivity a budou rozvíjet empatii v souvislosti s komunikací. Absolventi budou připraveni identifikovat nestandardní komunikační situace (např. manipulaci, neoprávněnou kritiku, konflikt) a v rámci profesního chování je zvládnout.
Příprava na působení v pomáhající profesi, rozvoj a kultivace komunikativní dovednosti, výcvik k empatické komunikaci.
Předpoklady
Studijní a osobnostní předpoklady pro studium a práci v pomáhajících profesích.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti prokáží přehled z odborné literatury (sem. práce v rozsahu 3 normostran + doprovodí praktickým využitím).
Doporučená literatura
  • De Vito, J., A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Jak si navzájem lépe porozumíme.. Praha.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
  • VALIŠOVÁ, A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází