Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Šikanování - základní pojmy, charakteristika, zvláštnosti šikany u dětí a mládeže; Příčiny šikanování; Důsledky šikanování; Formy šikanování; Diagnostika šikanování; Náprava - pomoc pedagogů, rodičů; Léčba - orientace a diagnostika; Základní intervenční program; Prevence šikany; Šikanování z hlediska práva, základní dokumenty
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu bude student umět charakterizovat ohrožující chování, bude znát příčiny vzniku agresivního jednání, specificky šikany. Bude znát aktéry šikany a jejich roli v sociální skupiny. Bude znát a umět použít základní postupy řešení šikany v sociálních organizacích i školských institucích. Bude znát a umět aplikovat programy prevence a řešení šikanování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
75% docházka na výuku. Aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERMÁK, I., HŘEBÍČKOVÁ, M., MACEK, P. (2003). Agrese, identita, osobnost.. Brno.
-
ERB, H. H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit.. Praha.
-
HIRIGOYEN, m.f. (2002). pSYCHICKÉ NÁSILÍ V RODINĚ A V ZAMĚSTNÁNÍ.. pRAHA.
-
KOLÁŘ, M. (2001). Bolest šikanování. Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách.. Praha.
|