Předmět: Empirický výzkum a základy analýzy dat

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Empirický výzkum a základy analýzy dat
Kód předmětu KPG/EVZAD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Empirický výzkum, měření v empirickém výzkumu, základní metody deskriptivní statistiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá těmito tématy: Metody lidského poznávání. Techniky práce s odbornou literaturou. Empirický výzkum a jeho druhy. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. výzkumy ex-post-facto a experimenty. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Nejfrekventovanější metody sběru dat v empirických výzkumech (pozorování, dotazník, interview, testy).
Student získáí znalosti v jakých případech použít popisnou statistiku, analýzu závislostí a statistické testy. Získá dovednosti metody zpracování dat, metody grafického zobrazování dat, aplikaci statistických analýz a testů.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Pomocí základních metod deskriptivní statistiky umět zpracovat data v pedagogických výzkumech.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • CHRÁSKA, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu.. Olomouc: Pedagogická fakulta UP.
  • CHRÁSKA, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice.. Olomouc.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • PELIKÁN, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází