Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Komunikace a kultura. Vznik řeči. Efektivní a aktivní naslouchání. Verbální a nonverbální sdělování. Komunikace v zátěžových situacích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Studenti se naučí v rámci seminářů základním pravidlům verbální komunikace prostřednictvím řešení konkrétních situací. Zároveň budou vedení k přiléhavému neverbálnímu chování a budou syntetizovat na příkladech efektivní komunikací činem. Cvičení budou směřovat k výcviku aktivního naslouchání, asertivity a budou rozvíjet empatii v souvislosti s komunikací. Absolventi budou připraveni identifikovat nestandardní komunikační situace (např. manipulaci, neoprávněnou kritiku, konflikt) a v rámci profesního chování je zvládnout.
Rozvoj a kultivace komunikativní dovednosti s přihlédnutím k problematice pedagogické komunikace
|
Předpoklady
|
Zájem o studium zvoleného oboru, aktivní účast na výuce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti prokáží přehled z odborné literatury (sem. práce v rozsahu 3 normostran + doprovodí praktickým využitím).
|
Doporučená literatura
|
-
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2007). Vyučování jako dialog. Praha.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1993). Povídej, naslouchám. Praha.
-
KYRIACOU, Ch. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
-
VALIŠOVÁ, A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy.. Praha.
-
VALIŠOVÁ, A. (2005). Komunikace a vzájemné porozumění. Praha : Grada.
|