Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Členění gerontologie, základní problémy gerontosociologie, sociální aspekty stáří a stárnutí, důsledky stárnutí obyvatelstva, mýty o stáří, sociologické aspekty postproduktivního věku, příprava na stáří, aktivita a společenské kontakty seniorů, sociální aspekty nemoci a umírání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje vědomosti z oblasti sociální gerontologie - nauky o stárnutí a stáří z hlediska socilního kontextu, dále z oblasti thanatologie - nauky o umírání a smrti; zmiňovány budou problémy osamělosti, vliv společenského prostředí v přístupu ke stáří, umírání a smrti. Cílem je pochopení složitosti poslední vývojové etapy života.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Přednesení příspěvku, resp. PP prezentace (jakékoliv téma vztahující se k disciplíně - obsah knihy, profesní zkušenosti, zpracování kazuistiky osoby seniorského věku - vztahy, aktivita, autonomie, sociální rizika, aj.). Zaměřit se na sociální aspekty!
|
Doporučená literatura
|
-
(2005). Třetí věk trojí optikou. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Alan, J. (1989). Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
-
Améry, J. (2008). O stárnutí. Revolta a rezignace.. Praha: Prostor.
-
Elias, N. (1998). O osamělosti umírajících.. Praha: Nakladatelství Franze Kafky.
-
Gruss, P. (ed.). (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Portál.
-
Haškovcová, H. (1990). Fenomén stáří. Praha: Panorama.
-
Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: SLON.
-
MOŽNÝ, I. (2002). Česká společnost.. Praha.
-
Mühlpachr, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno : MU.
-
MÜHLPACHR, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno.
-
Munzarová, M. (2005). Eutanázie nebo paliativní péče. Praha.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc.
-
Pichaud, C., Thareau, I. (1998). Soužití se staršími lidmi:praktické informace pro ty, kdo doma pečují o staré lidi, i pro sociální a zdravotnické pracovníky. Praha: Portál.
-
Rabušic, L. (1995). Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita.
-
Rabušic, L.( Ed.):. Česká společnost a senioři. Brno: Škola sociálních studii FF MU, 1997,.
-
Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha.
-
Rychtaříková, J., Kuchařová, V. (eds.). (2008). Rodina, partnerství a demografické stárnutí. Praha: UK, PřF.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
-
Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
-
Stuart-Hamilton,I.:. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
-
Svatošová, M. (1995). Hospice a umění doprovázet.. Praha.
-
Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří - Kapitoly z gerontosociologie.. Praha.
-
Šiklová, J. (2003). Deník staré paní. Praha: Kalich.
-
Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
-
Zavázalová, H. (2001). Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum.
|