Předmět: Sociální gerontologie

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociální gerontologie
Kód předmětu KPG/BKSOG
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Členění gerontologie, základní problémy gerontosociologie, sociální aspekty stáří a stárnutí, důsledky stárnutí obyvatelstva, mýty o stáří, sociologické aspekty postproduktivního věku, příprava na stáří, aktivita a společenské kontakty seniorů, sociální aspekty nemoci a umírání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje vědomosti z oblasti sociální gerontologie - nauky o stárnutí a stáří z hlediska socilního kontextu, dále z oblasti thanatologie - nauky o umírání a smrti; zmiňovány budou problémy osamělosti, vliv společenského prostředí v přístupu ke stáří, umírání a smrti. Cílem je pochopení složitosti poslední vývojové etapy života.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Přednesení příspěvku, resp. PP prezentace (jakékoliv téma vztahující se k disciplíně - obsah knihy, profesní zkušenosti, zpracování kazuistiky osoby seniorského věku - vztahy, aktivita, autonomie, sociální rizika, aj.). Zaměřit se na sociální aspekty!
Doporučená literatura
  • (2005). Třetí věk trojí optikou. Olomouc: Vydavatelství UP.
  • Alan, J. (1989). Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
  • Améry, J. (2008). O stárnutí. Revolta a rezignace.. Praha: Prostor.
  • Elias, N. (1998). O osamělosti umírajících.. Praha: Nakladatelství Franze Kafky.
  • Gruss, P. (ed.). (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Portál.
  • Haškovcová, H. (1990). Fenomén stáří. Praha: Panorama.
  • Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: SLON.
  • MOŽNÝ, I. (2002). Česká společnost.. Praha.
  • Mühlpachr, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno : MU.
  • MÜHLPACHR, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno.
  • Munzarová, M. (2005). Eutanázie nebo paliativní péče. Praha.
  • Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc.
  • Pichaud, C., Thareau, I. (1998). Soužití se staršími lidmi:praktické informace pro ty, kdo doma pečují o staré lidi, i pro sociální a zdravotnické pracovníky. Praha: Portál.
  • Rabušic, L. (1995). Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita.
  • Rabušic, L.( Ed.):. Česká společnost a senioři. Brno: Škola sociálních studii FF MU, 1997,.
  • Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha.
  • Rychtaříková, J., Kuchařová, V. (eds.). (2008). Rodina, partnerství a demografické stárnutí. Praha: UK, PřF.
  • Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
  • Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
  • Stuart-Hamilton,I.:. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
  • Svatošová, M. (1995). Hospice a umění doprovázet.. Praha.
  • Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří - Kapitoly z gerontosociologie.. Praha.
  • Šiklová, J. (2003). Deník staré paní. Praha: Kalich.
  • Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
  • Zavázalová, H. (2001). Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr