Předmět: Komunikativní dovednosti pracovníka veřejné správy

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Komunikativní dovednosti pracovníka veřejné správy
Kód předmětu KPG/BKOMU
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do problematiky komunikativních dovedností jako komplexní disciplíny a její aplikace v pedagogické činnosti. Rámcové seznámení se základními pojmy: řeč, jazyk, komunikace (verbální, neverbální/nonverbální, formální, neformální), interakce, sociální komunikace, sociální percepce, komunikační proces, pedagogická komunikace, hlasový profesionalismus, interakční styl, sebereflexe, monolog, dialog, asertivita, patologické způsoby komunikace, konflikt.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Determinanty sociální komunikace. Význam interakce a percepce pro sociální styk. Vlastnosti chování, které charakterizují typ osobnosti. Expresivita v komunikaci. Význam komunikačních symbolů. Empatie, sugesce, ingraciace, konformismus, asertivita. Komunikační kompetence. Komunikační dovednosti. Stresory v mezilidské komunikaci. Poruchy v interpersonální komunikaci.
Studenti by měli být schopni vysvětlit pojem komunikace a odůvodnit její význam v dnešní společnosti, vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci. Současně by měli disponovat dovedností aplikovat veškeré získané znalosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v této oblasti. Praktická část výuky by jim měla prostřednictvím simulovaných situací pomoci získat zpětnou vazbu o svém vystupování a umožnit jim zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Předpoklady
Zájem o studovaný obor, odpovídající studijní předpoklady, ochota učit se a aktivně spolupracovat ve výuce.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Příprava seminární práce a její prezentace (samostatné vystoupení, případně poster, vedení panelové diskuse) v průběhu výuky. Samostatné studium literatury. Splnění požadavků závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • BERNE, E. (2002). Jak si lidé hrají.. Praha.
  • CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Sám sobě mluvčím.. Praha.
  • HARRIS, T. A. (1997). Já jsem O.K.. Praha.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2005). Tajemství úspěšného jednání.. Praha.
  • NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha : Academia.
  • PODGORECKI, J. (1999). Jak se lépe dorozumíme.. Ostrava.
  • VYBÍRAL, Z. (1997). Úvod do psychologie komunikace.. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr