Předmět: Metodologie empirického výzkumu

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu
Kód předmětu KPG/BKMEV
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vědecký výzkum v pedagogice, měření v pedagogickém výzkumu, vybrané metody sběru dat v pedagogických výzkumech.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá těmito tématy: Metody lidského poznávání. Techniky práce s odbornou literaturou. Empirický výzkum a jeho druhy. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Nejfrekventovanější metody sběru dat v empirických výzkumech (pozorování, dotazník, interview, testy).
Student bude umět charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Vypracování projektu fiktivního výzkumu v pedagogice.
Doporučená literatura
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • Chráska, M. (2003). Úvod do výzkumu v pedagogice: Základy kvantitativně orientovaného výzkumu.. Olomouc: Nakladateství Univerzity Palackého.
  • MAŇÁK, J. et al. (1994). Kapitoly z metodologie pedagogiky.. Brno.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr