Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Opletalová Alena, Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí vzdělávací politiky jako teoretické i praktické disciplíny. Koncepční i strategické dokumenty na různých úrovních české (i evropské) vzdělávací politiky. Aktuální trendy české vzdělávací politiky v globálním i evropském rámci. Nástroje a aktéři vzdělávací politiky. Funkce ministerstva školství v demokratickém státě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Česká vzdělávací politika v evropském kontextu. Klíčové principy vzdělávací politiky. Posilování role EU v oblasti vzdělávání. Právní rámec působnosti EU v oblasti vzdělávání (smlouvy, direktivy). Politické dokumenty EU v oblasti vzdělávání. Programy finanční podpory vzdělávacích aktivit jako nástroj EU v oblasti vzdělávání. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha). Dlouhodobé záměry vzdělávání ČR, krajů, obcí.
Po absolvování předmětu dokáží studenti objasnit pojetí vzdělávací politiky jako teoretické i praktické disciplíny. S oporou o základní koncepční i strategické dokumenty na různých úrovních české (i evropské) vzdělávací politiky jsou schopni vyjmenovat její aktuální trendy a usadit je do globálního-evropského rámce. Umí popsat hlavní nástroje vzdělávací politiky a posoudit jejich možnosti a účinnost v demokratickém prostředí, to vše s přihlédnutím k různým aktérům vzdělávací politiky.
|
Předpoklady
|
Bez vstupních předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní podíl na výuce a ústní prezentace na zvolené téma.
|
Doporučená literatura
|
-
KALOUS, J., VESELÝ, A. (2006). Vybrané problémy vzdělávací politiky.. Praha: Karolinum.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky.. Olomouc.
|