Předmět: Metodologie empirického výzkumu

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Metodologie empirického výzkumu
Kód předmětu KPG/B2MEV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vědecký výzkum a jeho analýza. Metody sběru dat v empirických výzkumech. Výzkumy ex-post-facto a experimenty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Vědecký výzkum a jeho hlavní fáze. Hypotézy v empirickém výzkumu. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy kvalitativně a kvantitativně orientované. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Experimentální plány. Projekt empirického výzkumu. Metody sběru dat v empirických výzkumech. Pedagogické pozorování. Techniky standardizovaného pozorování., Dotazník v pedagogickém výzkumu a jeho konstrukce. Rozhovor. Sociometrie. sémantický diferenciál. Q-metodologie. Zpráva o výzkumu.
Student bude umět charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Vypracování projektu fiktivního výzkumu v pedagogice.
Doporučená literatura
  • DISMAN, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha.
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno.
  • CHRÁSKA, M. (1995). K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě.. Olomouc.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • CHRÁSKA, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice.. Olomouc.
  • PELIKÁN, J. (2007). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů.. Praha: Karolinum.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr