Předmět: Formation of the Study Programme

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Formation of the Study Programme
Kód předmětu KPG/ATVPQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Dvoustupňový systém kurikulárních dokumentů v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Komponenty kurikula podle Walterové, dva základní přístupy k tvorbě projektu. Schéma, fáze, limity a verze pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě vzdělávacího programu. Výkonnostní mezera a vzdělávací program. Význam programového a specifických cílů mpři tvorbě projektu vzdělávacího programu, výukový cíl jako základní kategorie při tvorbě vzdělávacího programu. Rámcová osnova vzdělávacího programu (synergický efekt), vyhodnocování vzdělávání jako součást vzdělávacího programu. Struktura a kritéria kvality ŠVP: konzistentnost, kongruence, relevantnost, praktikovatelnost, efektivnost.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: objasnit pojem vzdělávací program teoreticky i ve vztahu k aktuální české školské praxi, s důrazem na volnočasové instituce odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů platných v regionálním školství, vytvořit krátkodobý vzdělávací program v rozsahu min. 20 vyučovacích hodin pro volnočasové/zájmové vzdělávání, z hlediska funkčnosti odborně posoudit zpracování verze krátkodobého vzdělávacího programu pro volnočasové/zájmové vzdělávání, na základě stanovených kritérií analyzovat konkrétní školní vzdělávací program (školní družiny, volnočasové organizace apod.).
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Tvorba souboru úkolů, samostudium distančních opor - průběžná příprava na výuku.
Doporučená literatura
  • GREGER, D., NAJVAR, P. Educational Change in the Global Context. ORBIS SCHOLAE, 2010, 2 (4). ISSN 1802-4637..
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • PALÁN, Z., MUŽÍK, J. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. [online]. [cit. 2015-01-19]..
  • Pasch, M. et al. (1994). Teaching as Decision Making: Successful Practices for the Elementary Teacher. Longman Publishing Group.
  • Prášilová, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu. V Praze: Triton.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr