Předmět: Leisure Time Education 2

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Leisure Time Education 2
Kód předmětu KPG/APV2Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zájmy a zájmové aktivity člověka v psychologickém a pedagogickém pohledu. Zájmové vzdělávání vymezení pojmu, cíle, metody a organizační formy zájmového vzdělávání. Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Řízená hra a její uplatnění při dosahování výchovných cílů. Specifika volného času v dospělém a seniorském věku. Průniky pedagogiky volného času a sociální práce v teorii a praxi. Uplatnění a význam volnočasových aktivit ve vybraných zařízeních sociálních služeb, ve zdravotnických zařízeních a v dalších institucích mimo resort školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat pojmy zájem, zájmová činnost, zájmové vzdělávání, popsat organizační formy a metody zájmového vzdělávání, definovat hru a její psychologické a pedagogické aspekty, objasnit vývoj hry v historických souvislostech se zaměřením na pedagogické koncepce, objasnit význam a zvláštnosti volnočasových aktivit ve vztahu k dospělé a seniorské populaci, charakterizovat specifika práce pedagoga volného času v sociálních a zdravotnických zařízeních a v dalších institucích mimo resort školství.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
Předpoklady
Základní znalosti z obecné pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti zpracují analýzu nabídky volnočasových aktivit pro seniory ve svém bydlišti a tuto nabídku komplexně zhodnotí. Studenti si vyberou zdravotnickou, sociální nebo jinou instituci (jejíž zaměření je primárně jiné než volnočasové) a zpracují analýzu volnočasových aktivit klientů v této instituci (např. se může jednat o nemocnici, domov pro seniory, ústav pro lidi s postižením, věznici, komunitní centrum apod.).
Doporučená literatura
  • BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
  • Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  • HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
  • PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
  • Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr