Vyučující
|
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výchovné ovlivňování volného času základní pojmy a jejich definice. Historické kořeny výchovy ve volném čase. Vymezení a předmět pedagogiky volného času. Metodologie pedagogiky volného času. Vymezení a definice volného času. Funkce volného času. Faktory determinující způsob trávení volného času. Výchovné působení ve volném čase dětí a mládeže, jeho hlavní cíle a specifika. Aktuální trendy pedagogiky volného času ve vazbě na proměny charakteristik mladé generace. Přirozená sociální prostředí a volný čas. Moderní rodina jako prostor a determinující činitel volnočasových aktivit dětí a mládeže. Vrstevnická skupina a její role ve volném čase dětí a mládeže. Vliv charakteristik lokálního prostředí na volný čas dětí a mládeže. Současné pojetí profese pedagoga volného času a její legislativní ukotvení. Kompetence pedagoga volného času.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy pedagogiky volného času, vysvětlit historické kořeny výchovy ve volném čase, charakterizovat pedagogiku volného času jako vědeckou disciplínu, specifikovat aktuální aspekty volného času se zaměřením na děti a mládež, charakterizovat vliv přirozených prostředí na trávení volného času dětí a mládeže, analyzovat legislativní zakotvení profese pedagoga volného času, popsat kompetence pedagoga volného času.
Student získá způsobilost rozumět problematice volného času a edukačně v této oblasti působit.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Studenti zpracují průběžné úkoly na druhou konzultaci (porovnání funkcí volného času dle různých autorů, samostatné prostudování výzkumných zpráv k problematice volnočasových aktivit dětí a mládeže). Studenti zpracují čtyři recenze na odborné knihy z nabídky studijní a doplňující literatury, případně na další odborné publikace zaměřené na pedagogiku volného času. Studijní literatura a studijní pomůcky
|
Doporučená literatura
|
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se třetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. (2003). Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
-
HOFBAUER, B. (2004). Děti, mládež a volný čas.. Praha.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. a kol. (2002). Pedagogika volného času.. Praha.
-
Vážanský, M.; Smékal, V. (1995). Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido.
|