Předmět: Agresivita a šikana ve školách

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Agresivita a šikana ve školách
Kód předmětu KPG/AGŠI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Šikanování - základní pojmy, charakteristika, zvláštnosti šikany u dětí a mládeže; Příčiny šikanování; Důsledky šikanování; Formy šikanování; Diagnostika šikanování; Náprava - pomoc pedagogů, rodičů; Léčba - orientace a diagnostika; Základní intervenční program; Prevence šikany; Šikanování z hlediska práva, základní dokumenty

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na analýzu problematiky šikany jako sociálně patologického jevu a porušování lidských práv ve školách a školských zařízeních. Zabývá se příčinami agresivity a postavením šikanovaných v sociální skupině, vlivy školního klimatu a faktory působícími vznik a vývoj šikany, programy prevence a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Aktivní účast na přednáškách a seminářích; Plnění zadaných úkolů; Zpracování seminární práce
Doporučená literatura
  • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení č.j. 24 246/2008-6.
  • BENDL, Stanislav. (2003). Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV.
  • ČERMÁK, I., HŘEBÍČKOVÁ, M., MACEK, P. (eds.). (2003). Agrese, identita, osobnost . Tišnov: Sdružení SCAN a Brno: Psychologický ústav AV ČR.
  • ELLIOTTOVÁ, Michele. (1995). Jak ochránit své dítě. Praha: Portál.
  • ERB, Helmut H. (2000). Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: AMULET.
  • KOLÁŘ, Michal. (2001). Bolest šikanování. Praha: Portál.
  • KOUKOLÍK, F., DRTILOVÁ, J. (2001). Zlo na každý den. Život s deprivanty. Praha: Makropulos.
  • ŘÍČAN, Pavel. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
  • ŠTURMA, Jaroslav. (2002). Šikana a šikanování jako pedagogický problém . Učitelské listy, roč. 9, č. 9 - 10.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. (2000). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr