Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní pojmy z oblasti didaktiky a metodiky výuky cizího jazyka. Metody výuky cizího jazyka. Role učitele a žáka v cizojazyčném vyučování. Vyučovací hodina: její struktura, typy vyučovacích hodin. Práce se slovní zásobou, formy, cvičení, kontrola. Rozvoj jazykových dovedností. Cvičení podporující rozvoj jazykových dovedností. Společný Evropský referenční rámec pro jazyky. Počítačově podporovaná výuka, nové trendy ve výuce. Otevřené formy vyučování. Analýza učebnic pro výuku německého jazyka. Webové stránky zaměřené na výuku německého jazyka. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojmy didaktika a metodika výuky cizího jazyka, jazyková dovednost, - analyzovat a hodnotit jednotlivé didaktické koncepce s ohledem na výuku cizího jazyka - definovat kategorie učitel a žák ve výuce cizího jazyka, objasnit jejich vzájemnou interakci - vyjmenovat a charakterizovat základní metody výuky cizího jazyka - vysvětlit zákonitosti a principy práce s jazykovými prostředky ve výuce německého jazyka - vyjmenovat a charakterizovat učební strategie a aplikovat je do výuky cizího jazyka - analyzovat základní učební materiály používané ve výuce německého jazyka na základních školách
Student se orientuje v základní terminologii z oblasti didaktiky a metodiky cizího jazyka. Student je schopen na základě osvojených poznatků aktivně komunikovat, diskutovat a argumentovat k tématickým okruhům vymezeným seminářem. Aktivní přístup studentů k výuce. Plnění průběžně zadávaných úkolů.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka, schopnost komunikace a kreativního myšlení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na seminářích, participace na dílčích úkolech.
|
Doporučená literatura
|
-
(2002). Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. 1. české vyd.. Olomouc: UP.
-
Bausch, K., Christ, H., Hüllen, W., Krumm, H. Handbuch Fremdsprachenunterricht.. Tübingen: Francke Verlag.
-
DÖMISCHOVÁ, Ivona. (2013). Didaktik I. Soubor pro LMS. (studijní opora). PdF UP v Olomouci.
-
HENDRICH, Josef. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Janíková, V. (2000). Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita Brno.
-
Jung, L. (2001). 99 Stichwörter zum Unterricht. 1. Aulf. Deutsch als Fremdsprache. Obsahuje bibliografii.. Ismaning: Max Hueber Verlag.
-
LAVEAU, Inge. (1994). Methodisch-didaktische Vorschläge für den Lehrer. München: Goethe-Institut.
-
MÜHLHAUSEN, Ulf. (1994). Überraschungen imUnterricht: situative Unterrichtsplanung. Weinheim, Beltz.
-
MÜLLER, Bernd-Dietrich. (1994). Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Berlin:Lagenscheidt.
-
Zajícová, P. Didaktik der Fremdsprache Deutsch. Ostrava: Ostravská univerzita.
|