Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát a aplikovat elementární hudební teorii jako např. číst noty a pomlky v houslovém i basovém klíči - umět zapsat, sluchově analyzovat a vyjmenovat všechny stupnice dur i moll s křížky i bé - umět zapsat, přečíst, sluchově analyzovat i zahrát durový a mollový kvintakord včetně jeho obratů - umět zapsat, přečíst, sluchově analyzovat i zahrát dominantní septakord včetně jeho obratů - umět zapsat, přečíst i zahrát kadenci stupnic dur i moll do 4 křížků a 4 bé - znát, rozumět a aplikovat obvyklé výrazy pro tempo, jeho změny, dynamiku a její změny a nejčastěji používanému italskému hudebnímu názvosloví včetně přednesových označení - umět přečíst i zapsat všechny běžné intervaly - prakticky využívat všechny prvky metra a rytmu - umět základní spojování akordů a jejich praktické používání při doprovodu písní - zvládnout rozezpívání a prakticky používat základní taktovací techniku (taktovací schémata, nástup, závěr aj.). Témata: Tón a jeho vlastnosti, rozdělení not a pomlk, posuvky, kvartový a kvintový kruh, základní intervaly, metrum a takt, italské hudební názvosloví, akordy a jejich obraty, dominantní septakord, spojování akordů, základy taktovací techniky, základy hlasové výchovy, značky a zkratky notopisu. Požadavky k ukončení předmětu: Zápočtový test, prakticky kadence na klavír v dur i moll v tóninách do 4 křížků a 4 b. Studijní literatura: Základní: REŽNÝ, P. Elementární hudební teorie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 9788024422114. Doplňující: ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1991. DANIEL, L. Intonační cvičení I - Diatonika. Praha: Schott Music Panton, 2011. ISBN:979-0-2050-0789-8.
|