Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - pojmenovat základní hudebně psychologické pojmy jednotlivých tematických oblastí - charakterizovat nejvýznamnější hudebně psychologické teorie a jejich představitele, - charakterizovat jednotlivé etapy ontogeneze hudebnosti. - posoudit standardní znaky hudebnosti , rozlišit endogenní a exogenní vlivy , - rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti - rozlišit základní standardizované diagnostické postupy hudebnosti a jejich představitele Témata Místo hudební psychologie v muzikologické systematice. Systematika hudební psychologie. Srovnání pojetí I. Poledňáka, M. Franěk, D. Deutsch Hlavní vývojové etapy hudební psychologie. Stěžejní osobnosti hudební psychologie. Působení hudby na psychiku. Proces vnímání hudby. Elementové a asociativní pojetí. Gestalt principy v oblasti hudebního vnímání. Kognitivní pojetí. Hudebnost jako hudebně psychologická kategorie. Struktura hudebnosti. Hudební vlohy. Hudební schopnosti. Klasifikace hudebních schopností. Transfer. Vztah hudebních a speciálních schopností. Hudebnost a inteligence. H. Gardner, S. Hallam. Hudební dovednosti, učení. Talent a nadání. Absolutní sluch. Základní studijní literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolínum, 2013. FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební psychologie). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|