Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - pojmenovat základní hudebně psychologické pojmy jednotlivých tematických oblastí, - definovat oblasti uplatnění hudební diagnostiky, - rozlišit znaky standardizovaných a nestandardizovaných zkoušek hudebnosti, - charakterizovat nejvýznamnější diagnostické nástroje a jejich představitele, - posoudit standardní znaky hudebnosti dětí mladšího, středního věku a adolescence, - rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti. Témata Znaky, rysy hudebnosti jako předmět hudební diagnostiky. Diagnostika hudebních schopností. Nestandardizované testy hudebních schopností_přehled. Standardizované testy hudebních schopností-přehled. Hudební vkus. Testy hudebního vkusu. Hudební zájmy a postoje. Diagnostika hudebních zájmů a postojů. Reliabilita a validita testů. Elementová hudební psychologie a diagnostika. C. Stumpf. Testy C. E. Seashora a H. Winga. Testová baterie A. Bentleyho. Základní studijní literatura: KRAFFT, T. - SEMKE, E. Test nadání. Praha: Euromedia Group, 2003. LUSKA, J. Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: VUP, 1996. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002. Doplňující studijní literatura: COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|