Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem nonartificiální hudba, - stručně charakterizovat mezníky ve vývoji nonartificiální hudby do britské invaze, - vyjmenovat stěžejní žánry nonartificiální hudby od začátku 20. století až po britskou invazi, - vyjmenovat a charakterizovat přední americké představitele nonartificiální hudby a jejich tvorbu, - posoudit míru a způsob vlivu sociokulturního kontextu doby a místa působení předních představitelů na jejich tvorbu, - posoudit vliv vybraných hudebních žánrů na celkový vývoj nonartificiální hudby, - analyzovat nově vznikající představitele a jejich tvorbu, přiradit je k jednotlivým žánrům podle charakterových znaků a vytvářet úlohy v návaznosti na potřeby výuky. Témata: Počátky černošské hudby; blues a žánry vycházející z něj: rhythm and blues, rock'n'roll,; počátky neworleanského jazzu a jeho proměny v průběhu století; Ragtime a jeho obrození v průběhu století; swing, bebop, cool jazz; přední představitelé: Scott Joplin, W.C.Handy, Muddy Watters Bessie Smith, Louis Armstrong, Duke Ellington, Benny Goodman, Ray Charles, Miles Davis, Herbie Hancock, Dave Brubeck, George Gershwin, Leonard Bernstein, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis Elvis Presley, Frank Sinatra, Stevie Wonder, Michael Jackson. Základní studijní literatura: DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978. Praha: Máj, 1981. Doplňující studijní literatura: Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha, 1983. Lébl, V. - Poledňák, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Teorie a dějiny NAH). Praha: SPN, 1988.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|
-
Lébl, V. - Poledňák, I. a kol. (1988). Hudební věda II. (kapitola Teorie a dějiny NAH). Praha: SPN.
-
Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha.
|