Předmět je logickým vyústěním předchozích praktických i teoretických disciplín. Studenti zúročují své znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Improvizace navazuje především na výuku hry na klavír, tvoří aplikační rovinu teoretických disciplín (harmonie, formy) a syntézu teoretických a praktických předmětů. Studenti se připravují na praktické využití dovedností klavírní hry a nabytých vědomostí v pedagogické práci. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - doprovodit vkusným a stylově vhodným doprovodem různé druhy lidové písně, - transponovat písně do různých tónin, - aplikovat poznatky z harmonie a vědomě používat hlavní i vedlejší harmonické funkce v dur i moll, - stylizovat různé úpravy, rozlišovat žánrové charakteristiky, - kreativně komponovat předehry, mezihry a dohry a také drobné formy použitelné v hudební výchově. Témata: Využití harmonické kadence, hlavní a vedlejší funkce, mimotonální akordy, klavírní stylizace, formotvorné principy tvorby doprovodů, transpozice, rytmické figurace, rozlišování doprovodů písní různých stylů a žánrů. Základní studijní literatura: KLAPIL, P. Doprovod lidových písní Čech a Moravy. Olomouc: UP, 1989. Já, písnička I. Cheb: MUSIC CHEB, 1993. Já, písnička II. Cheb: MUSIC CHEB, 1993. Já, písnička III. Cheb: MUSIC CHEB, 1995. PRŮŠOVÁ, Z., JANŽUROVÁ, P. S písničkou u klavíru. Praha: Supraphon, 1981. HUMPHRIES, C. The Piano Improvisation. UK: Hal Leonard Corporation, 2010. ALLDIS, D. A. Classical Approach To Jazz Piano Improvisation. UK: Hall Leonard Corporation, 2003. Doplňující studijní literatura: Učebnice hudební výchovy, zpěvníky lidových i umělých písní, notový materiál podle individuálního doporučení.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|