Anotace předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? vysvětlit vlastními slovy základní kategorie: podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, ? kategorizovat úrovně a dimenze zdravotní gramotnosti, ? vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu ? popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), ? odůvodnit vliv životního stylu a přístupu ke zdraví na rozvoj neinfekčních epidemií (tzv. civilizační nemocí), ? argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, ? objasnit vztah odpovědnosti učitele (vychovatele) za ochranu zdraví žáků, ? interpretovat implementaci podpory zdraví do strategických, koncepčních, implementačních a kurikulárních dokumentů v gesci MŠMT ČR, ? prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, ? shrnout základní metodické postupy a vhodné interaktivní (aktivizační) metody pro výchovu a vzdělávání v oblasti podpory draví, výchovy ke zdraví, formování zdravotní gramotnosti a prevence rizikového chování, ? navrhnout a v modelové situaci předvést vhodnou aktivizační metodu na zvolené téma v oblasti podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Témata: Pojmový aparát (zdraví, nemoc, podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví; odpovědnost za zdraví své i ostatních); protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita, závislostní chování, rizikové sexuální chování, nerespektování biorytmů atp.); dimenze a úrovně zdravotní gramotnosti; neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence ve vazbě na životní styl; pedagog a zdraví žáků (bezpečnost a ochrana zdraví); výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR; organizace, programy a projekty k podpoře zdraví s akcentem na žáky primárního vzdělávání; interaktivní metody a postupy ve výchově a vzdělávání v oblasti podpory zdraví a výchovy ke zdraví; praktické náměty a ukázky vhodných interaktivních metod.
|
-
& Kopecký, M. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Praha: Grada.
-
Grecmanová, H., Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd.. Olomouc: Hanex.
-
Holčík, J. (2010). Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.
-
Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Hřivnová, M. (2014). Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
-
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu.
|