Předmět: Zdravotní gramotnost a podpora zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Zdravotní gramotnost a podpora zdraví
Kód předmětu KAZ/WZGX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Anotace předmětu: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: o vysvětlit vlastními slovy základní kategorie: podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, o kategorizovat úrovně a dimenze zdravotní gramotnosti, o definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, o vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu (výživa; pohybová aktivita; biorytmy; rizikové oblasti - závislostní chování - alkohol, kouření, drogy, nelátkové závislosti; rizikové sexuální chování; poruchy příjmu potravy aj.) o popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), o odůvodnit vliv životního stylu a přístupu ke zdraví na rozvoj neinfekčních epidemií (tzv. civilizační nemocí), o argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, o objasnit vztah odpovědnosti učitele (vychovatele) za ochranu zdraví žáků, o interpretovat implementaci podpory zdraví do strategických, koncepčních, implementačních a kurikulárních dokumentů v gesci MŠMT ČR, o prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví, o shrnout základní metodické postupy a vhodné interaktivní (aktivizační) metody pro výchovu a vzdělávání v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, formování zdravotní gramotnosti a prevence rizikového chování, o navrhnout a v modelové situaci předvést vhodnou aktivizační metodu na zvolené téma v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, formování zdravotní gramotnosti a prevence rizikového chování. Témata: Pojmový aparát (zdraví, nemoc, podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví; odpovědnost za zdraví své i ostatních); teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita, závislostní chování, rizikové sexuální chování, nerespektování biorytmů atp.); dimenze a úrovně zdravotní gramotnosti; infekční nemoci a jejich prevence; neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence ve vazbě na životní styl (obezita, diabetes 2. typu, kardiovaskulární nemoci na aterosklerotickém podkladě, vybraná nádorová onemocnění aj.); pedagog a zdraví žáků (bezpečnost a ochrana zdraví); výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR; prezentace organizací, programů a projektů k podpoře zdraví a zdravému životnímu stylu s akcentem na žáky primárního, nižšího a vyššího sekundárního vzdělávání; vhodné interaktivní metody a postupy ve výchově a vzdělávání v oblasti podpory zdraví, výchovy ke zdraví, formování zdravotní gramotnosti a prevence rizikového chování; praktické náměty a ukázky vhodných interaktivních metod.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr