Předmět: Somatologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Somatologie
Kód předmětu KAZ/WSOM
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rozdělení ontogenetického vývoje, gametogeneze, oplození. Období embryonální a fetální. Těhotenství, porod, známky donošenosti plodu. 2. Vliv vnějších faktorů na vývoj jedince v období prenatálního vývoje. 3. Rozdělení lidského věku. Období novorozenecké, kojenecké, batolivé, předškolní věk. Školní věk (mladší školní věk, starší školní věk). Dorostový věk a další vývojová období lidského věku. 4. Metody diagnostiky biologického věku u dětí a mládeže. 5. Sekulární trend, akcelerace. Faktory ovlivňující růst, zákonitosti tělesného růstu. 6. Buňka - stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně - epitelová, pojivová, svalová a nervová. 7. Soustava kosterní - tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí, kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. 8. Soustava svalová - stavba, složení a vlastnosti kosterních svalů. Popis hlavních svalových skupin. 9. Krev - množství, složení a funkce krve. Srdce - tvar, stavba a činnost. Krevní cévy - stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Srdce - velký a malý krevní oběh. 10. Soustava mízní. 11. Soustava dýchací - zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. 12. Soustava trávicí - dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. 13. Soustava vylučovací - ledviny, močové cesty. 14. Soustava kožní - stavba kůže, přídatné kožní útvary, tělesná teplota a její řízení. 15. Ústrojí zrakové - stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí statické a sluchové. Ústrojí kožní (chlad, teplo, tlak, bolest), chuťové a čichové ústrojí. 16. Soustava nervová - rozdělení, stavba nervové buňky a reflexní oblouk. 17. Soustava nervová - hřbetní mícha, prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek. Soustava nervová - mezimozek, koncový mozek. 18. Obvodové nervy - nervy mozkové. Obvodové nervy - nervy míšní a nervy vegetativní. 19. Žlázy s vnitřním vyměšováním. 20. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské. 21. Obecné zásady první pomoci. 22. První pomoc při zevním krvácení (tlakové body, tlakový obvaz, zaškrcovadlo). První pomoc při krvácení z přirozených otvorů těla. První pomoc při vnitřním krvácení. 23. Šokové stavy - příčiny vzniku šoku, hlavní druhy šoků, fáze vývoje šoku, první pomoc při šoku. Poruchy vědomí a bezvědomí, stabilizovaná poloha. 24. První pomoc při podvrtnutí a vymknutí. První pomoc při zlomeninách - obecné zásady, použití improvizovaných prostředků. První pomoc při zlomeninách horních a dolních končetin, při mozkolebečních poranění, při poranění páteře a míchy. První pomoc při poranění hrudníku (pneumotorax) a pánve. 25. Neodkladná resuscitace - neprůchodnost dýchacích cest, zástava dýchání, způsoby odstraňování cizího tělesa z dýchacích cest, umělé dýchání z plic do plic, metody dýchání. 26. Neodkladná resuscitace - zástava krevního oběhu Příčiny, známky náhlé zástavy oběhu, nepřímá masáž srdce. Postup při resuscitaci oběhu dospělých, dětí a kojenců.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s ontogenetickým vývojem člověka, se stavbou a funkcí jednotlivých tělních soustav lidského organismu. Student se naučí teoretické znalosti a praktické dovednosti při poskytování první pomoci.
1. Student bude schopen popsat jednotlivé fáze ontogenetického vývoje člověka a bude schopen vysvětlit, které faktory ovlivňují somatický vývoj člověka a zároveň popsat i účinky negativního faktorů a jejich důsledky ovlivňující zdravý vývoje jedince. 2. Student bude schopen popsat a vysvětlit stavbu a funkce lidského organismu. 3. Student získá teoretické a praktické znalosti při poskytování první pomoci.
Předpoklady
Zvládnutí biologie člověka v rozsahu gymnaziálního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

- vypracování seminární práce k vybranému tématu z první pomoci
Doporučená literatura
  • Bydžovský, J. (2011). První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. SZŠ Svitavy.
  • ERTLOVÁ, F., MUCHA, J. ET AL. (2003). Přednemocniční neodkladná péče. Brno, 2003.. Brno.
  • Ganong, W., F. (2005). Přehled lékařské fyziologie. Galén, Praha.
  • Kopecký,M., Kikalová,K., Bezděková,M., Hřivnová,M., Majerová,J. (2009). Somatologie. Olomouc: UP, 2009.. Olomouc: UP.
  • Machová, J. (2002). Biologie člověka pro učitele. Praha.
  • Vacek, Z. (1992). Embryologie pro pediatry. UK Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr