Vyučující
|
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Biologická antropologie v systému věd o člověku, obsah, poslání a vztah k ostatním vědám o člověku. Antropologické vývojové trendy u obyvatel Evropy - sekulární trend. Historie antropologie ve stručném přehledu. Přínos české a slovenské antropologie. Objektivní antropologické metody. Antropologie jako věda o variabilitě znaků a typů člověka. Vnitřní a vnější činitelé vývoje. Vývoj teorií na původ a vývoj člověka, prokázání jednotného původu člověka. Názorové deformace, rasismus a xenofobie, jejich příčiny. Hominizace a sapientace. Přehled hlavních zástupců vývojové řady člověka. Hlavní naleziště předchůdců dnešního člověka. Pronikání nových poznatků a technologií do fyzické antropologie. Hlavní oblasti, důvody a přínos aplikace poznatků z fyzické antropologie. Obsah a poslání biometrie. Antropometrie jako základní metoda fyzické antropologie. Antropometrický instrumentář a antropometrická technika. Obličejové a lebeční rozměry. Základní výškové, šířkové a obvodové rozměry lidské postavy. Sběr materiálu, zpracování dat a interpretace. Biostatistika v antropologii. Hodnocení jednotlivce a hodnocení souborů probandů. Kvalitativní antropologické metody - somatoskopie. Příprava, realizace, dokumentace a presentace výsledků antropologických výzkumů. Základní informace o netradičních antropologických metodách zaměřených na fyziologickou a biochemickou variabilitu u člověka. Uplatňování nových technologií v antropologii - bezkontaktní metody. Určení chronologického věku probanda, Antropologie měkkých částí. Somatometrie - zásady a metodika měření výškových, šířkových a obvodových rozměrů na trupu a končetinách. Praktický nácvik antropometrického měření. Somatometrie hlavy - měření a hodnocení rozměrů hlavy. Somatometrie hlavy - měření a hodnocení rozměrů hlavy. Hodnocení klenby nohy - hodnocení klenby nohy pomocí plantografických metod. Somatoskopie - krajina čelní. Somatoskopie - krajina nosní. Somatoskopie - krajina rtů. Somatoskopie - krajina brady. Somatoskopie - krajina očí. Somatoskopie - krajina ušního boltce. Výpočet indexů, porovnání s normami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Laborování
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Antropologie spolu s botanikou a zoologií podávají budoucím učitelům ucelený obraz o všech existujících živých organismech. Antropologie sama studuje biologickou podstatu variability znaků člověka a její příčiny. V historickém přehledu je presentován vliv význačných osobností a antropologických škol na formování fyzické antropologie jako vědy, včetně podílu české antropologie. Podrobně je probírána rozmanitost tvarů, funkcí i typů s příslušnými metodami hodnocení (antropometrie, somatoskopie, biostatistika), dále variabilita biochemická a fyziologická. Samostatnou kapitolu tvoří problematika růstové antropologie včetně vývojových trendů základních tělesných parametrů. Uceleně je předkládána problematiku antropogeneze, navazuje výklad o jednotném původu a zařazení současného člověka, včetně nebezpečí biologického rasismu a xenofobie. Závěr tvoří informace o nejnovějších poznatcích a metodách soudobé antropologie i o hlavních oblastech možných aplikací. Antropologie studuje biologickou podstatu variability znaků člověka a její příčiny. V historickém přehledu je podán vliv význačných osobností a antropologických škol na formování fyzické antropologie jako vědy, včetně podílu české antropologie. Podrobně je probírána rozmanitost tvarů a funkcí i typů s příslušnými metodami hodnocení (antropometrie, somatoskopie, biostatistika), dále variabilita biochemická a fyziologická. Samostatnou kapitolu tvoří problematika růstové antropologie včetně vývojových trendů základních tělesných parametrů. Probírána je antropogeneze, na kterou navazuje výklad o jednotném původu a zařazení současného člověka, včetně nebezpečí biologického rasismu a xenofobie. Závěr tvoří informace o nejnovějších poznatcích a metodách soudobé antropologie i hlavních oblastech aplikací poznatků. Cílem výuky je poskytnou posluchačům základní vědomosti a naučit je praktickým dovednostem v oblasti fyzické antropologie. Studenti se naučí využívat základní metody při určení tělesného složení, hodnocení stavu výživy, konstituce a proporcionality jedince. Rovněž se seznámení s problematikou týkající se individuálních variací tvaru a funkce těla, růstových změn a vlastností tělesné stavby jedinců s důrazem na praktický nácvik.
Student bude schopen: - definovat antropologii - popsat jednotlivé antropologické disciplíny - analyzovat vztahy mezi jednotlivými disciplínami
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
|
Doporučená literatura
|
-
BENEŠ, J. (1993). Antropologie.. Brno.
-
FETTER, V. (1967). Antropologie. Praha.
-
HAJN, V. (1996). Antropologie I. Olomouc.
-
Klementa, J. (1981). Somatologie a antropologie. Praha: SPN.
-
SOUKUP, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha.
-
STROUHAL, E. (2005). . Antropologie. Plzeň.
-
Wolf, J. (1999). Člověk a jeho svět. Praha Orbis.
|