Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví - definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. Civilizační choroby. Programy podpory zdraví. Program WHO "Zdraví pro všechny v 21. století". Národní program obnovy a podpory zdraví České republiky.Program Zdravá mateřská škola. Nemoc - základní pojmy, stadia chování v nemoci , následky nemoci, prevence nemoci. Zdravý životní styl a výchova ke zdraví - filozofie zdravého životního stylu, pojetí zdravotní výchovy, kategorie a cíle zdravotní výchovy, metody zdravotní výchovy. Význam výživy a stravovacích návyků pro zdraví člověka. Složení potravy,výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování, výchovné zásady při stravování dětí. Pohybová aktivita a její význam pro zdraví člověka. Problematika drog - tabakismus, alkoholismus, drogové závislosti, a jejich prevence. Prevence úrazů a otrav u dětí Osobní hygiena dětí - obecné zásady osobní hygieny, význam péče o kožní deriváty, požadavky na oblečení a obutí dětí, zlozvyky Mentální hygiena. Stres - druhy stresu, psychohygiena spánku a volného času, psychohygienické typy duševní svěžesti.Význam relaxace a odpočinku Vliv životního prostředí na zdraví Hygiena práce - pracovní prostředí, pracovní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitelky mateřské školy. Hygienické požadavky na materiální podmínky a provoz zařízení pro předškolní výchovu dětí. - materiální vybavení, mikroklima. Hygiena výchovného procesu a péče o děti v mateřských školách. - režim dne, biologické rytmy. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti , výlety, vycházky, zájezdy. Ochrana a bezpečnost zdraví dětí při akcích pořádaných MŠ. Epidemiologie - epidemický proces, běžná dětská infekční onemocnění, prevence.(vzdušné nákazy, alimentární nákazy, ) Epidemiologie - běžná dětská infekční onemocnění, prevence. ( nákazy přenášené členovci, nemoci přenášené krví)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu budou studenti znát: - základními poznatky z problematiky hygieny prostředí, budov, požadavky na osvětlení, hlučnost apod. se zaměřením na předškolní vzdělávání. - nároky na individuální osobní hygienu dětí v daném věkovém období. - základní epidemiologická rizika a způsob prevence v mateřských školách, hlavně u tzv. běžných dětských onemocnění. - základní aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu (vliv pohybu a výživy na zdraví dětí, osobní bezpečí apod.)
Disciplína seznamuje posluchače se základními poznatky z problematiky hygieny prostředí, budov, požadavky na osvětlení, hlučnost apod. se zaměřením na předškolní vzdělávání. Dále si posluchači osvojí nároky na individuální osobní hygienu dětí v daném věkovém období. Poznají základní epidemiologická rizika a způsob prevence v mateřských školách, hlavně u tzv. běžných dětských onemocnění. Důraz je kladen také na základní aspekty výchovy ke zdravému životnímu stylu (vliv pohybu a výživy na zdraví dětí, osobní bezpečí apod.)
|
Předpoklady
|
Znalost problematiky biologie člověka
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Vypracování seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Vyhláška MZ ČR č. 148/2004 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti..
-
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých..
-
Kotulán, J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.
-
Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
-
Podstatová, H. (2001). Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Olomouc: Epava.
|