Předmět: Pedagogika a zdravotnictví založené na vědeckých důkazech

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pedagogika a zdravotnictví založené na vědeckých důkazech
Kód předmětu KAZ/PNVD@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogika založená na vědeckých důkazech (EBPed), cíle, vize a princip postup uplatnění v praxi. Propojení se Zdravotnictvím založeným na vědeckých důkazech - EBHC "Evidence-based Healthcare". Světově významné organizace zaměřené a problematiku Evidence Based Practice (Joanna Briggs Institute, Cohrane, The Campbell Collaboration, České centrum EBHC: Centrum excelence Joanna Briggs Institute). Diference mezi významem literárních přehledů a systematických review - produktů sekundárního výzkumu. Postup tvorby systematických review kvalitativního a kvantitativního pojetí. Principy kritického hodnocení metodologické kvality a míry spolehlivosti realizovaného výzkumu dle hierarchie vědeckých důkazů v ošetřovatelství a dalších zdravotnických disciplínách.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat principy Pedagogiky založené na vědeckých důkazech (EBPed); - vymezit princip postupu uplatnění v praxi; - objasnit propojení EBPed se Zdravotnictvím založeným na vědeckých důkazech (EBHC); - charakterizovat světově významné organizace zaměřené a problematiku Evidence Based Practice; - specifikovat diference mezi významem literárních přehledů a systematických review; - pospat podstatu tvorby systematických review kvalitativního a kvantitativního pojetí; - uvést principy kritického hodnocení metodologické kvality a míry spolehlivosti výzkumných studií dle hierarchie vědeckých důkazů.
studenti jsou schopni využít poznatky a dovednosti vyplývající z obsahu předmětu
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Studenti vypracují zápočtovou práci, ve které předloží jedno systematické review a jeden literární přehled ke zvolenému tématu a popíše jejich charakteristiky. Zápočet bude udělen na podkladě správně vypracované a odevzdané zápočtové práce. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem.
Doporučená literatura
  • AROMATARIS E, MUNN Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, 2017. Available from: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech [i.e. důkazech] [CD-ROM]. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-694-9..
  • KLUGAR, M., ČÁP, J., KLUGAROVÁ, J., MAREČKOVÁ, J., ROBERSON, DN., KELNAROVÁ, Z. The personal active aging strategies of older adults in Europe: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports: 2016, roč. 14, č. 5, s. 193-257. ISSN 2202-4433..
  • KLUGAR, M. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4782-7..
  • KLUGAROVÁ, J., KLUGAR, M., MAREČKOVÁ, J., HÁJEK, M. Metodologie tvorby systematických review: Efekt hyperbarické oxygenoterapie na úmrtnost pacientů po kraniotraumatu. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 2015, roč. 78, č. 5, s. 555-561. ISSN 1210-7859..
  • KLŮZOVÁ KRÁČMAROVÁ, L., TAVEL, P. Rostoucí význam internetu jako prostředku k vyhledávání informací souvisejících se zdravím. E-psychologie (Praha). 2016, roč. 10, č. 1, s. 63-76..
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. Evidence-Based Health Care. Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, 94 s. ISBN 978-80-244-4781-0..
  • MAREŠ, J. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 2013, 23(4), 427?454. DOI: http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní