Předmět: Vědní komponenty v kurikulu zdravotnického vzdělávání 2

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Vědní komponenty v kurikulu zdravotnického vzdělávání 2
Kód předmětu KAZ/PNV2@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Profilace oboru ošetřovatelství v systému věd. Specifika a aktuální stav vědy v oboru ošetřovatelství. Vědní komponenty diagnostického systému k rozpoznání deficitního stavu lidských potřeb "NANDA International". Souvislost mezi pojetím NANDA International a strukturou sběru informací Gordonové "Funkční a dysfunkční vzorce zdraví (FHP- Functional and Dysfunctional Health Paterns)". Aktuální vývoj a obsah klasifikace NIC pro ošetřovatelské intervence a činnosti, klasifikace NOC s oblastmi a škálami pro hodnocení efektu poskytované ošetřovatelské péče. Význam jejich propojení v systému Aliance 3N popis ošetřovatelské praxe. Možnosti uplatnění ošetřovatelských klasifikací pro výzkum a dokumentování ošetřovatelské péče. Aktuální vývoj Mezinárodní klasifikace ošetřovatelské praxe ICNP- International Classification of Nursing Practice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - informovat zařazení oboru ošetřovatelství v systému věd; - specifikovat aktuální stav vědy a výzkumu v oboru ošetřovatelství; - popsat vědní komponenty diagnostického systému NANDA International; - charakterizovat souvislost pojetí domén NANDA International se strukturou sběru informací FHP; - prezentovat aktuální vývoj a obsah klasifikací NIC pro ošetřovatelské intervence a činnosti; - uvést význam popis klasifikace NOC s oblastmi a škálami pro hodnocení efektu poskytované ošetřovatelské péče; - vymezit propojení v systému Aliance 3N popis ošetřovatelské praxe a dokumentování péče; - popsat aktuální vývoj Mezinárodní klasifikace ošetřovatelské praxe ICNP.
studenti dokáž využít poznatky získané studiem předmětu
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Studenti vypracují zápočtovou práci, ve které doloží uplatnění ošetřovatelských klasifikací pro výzkum a dokumentování ošetřovatelské péče. Povinnou komponentou budou rozbor plného textu vyhledané studie k výzkumu v oblasti ošetřovatelské terminologie podle zadání vyučujícího. Zápočet bude udělen na podkladě kvalitně vypracované a odevzdané zápočtové práce. Zkouška bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba zápočtové práce a správné odpovědi na položené otázky vyučujícím). Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem a splnění testu.
Doporučená literatura
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech [i.e. důkazech] [CD-ROM]. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-694-9..
  • HOLUBOVÁ, A., NOVOTNÁ, H., MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6..
  • ICNP- International Classification of Nursing Practice: origin, structure and development] Prof Inferm. 2015 Apr-Jun;68(2):131-40. doi: 10.7429/pi.2015.6822131..
  • ICNP? RESEARCH & DEVELOPMENT. Last Updated on 06 February 2014. Dostupné na: http://www.icn.ch/what-we-do/icnpr-research-a-development/.
  • JAROŠOVÁ, D., SIKOROVÁ, L., MAREČKOVÁ, J., PAJOROVÁ, H. PROJEKT OVĚŘOVÁNÍ VYUŽITELNOSTI NANDA-I A NIC V DOMÁCÍ PÉČI. Profesionalita v ošetřovatelství, 2012, roč. 1, s. 18-19..
  • MAREČKOVÁ, J., STEFANOVÁ, P., MAZALOVÁ, L., BOCKOVÁ, S. Přehled informací k mezinárodním terminologickým systémům v ošetřovatelství. In Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012, s. 7-24. ISBN 978-80-7464-000-1..
  • MAREČKOVÁ, J., ŽIAKOVÁ, K. a kol. Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 151 s. ISBN 978-80-244-4753-7..
  • VÉVODOVÁ, Šárka a Kateřina IVANOVÁ. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 212 s. ISBN 978-80-244-4770-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní