Předmět: Vědní komponenty v kurikulu zdravotnického vzdělávání 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Vědní komponenty v kurikulu zdravotnického vzdělávání 1
Kód předmětu KAZ/PNV1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Principy a metody práce v "Ošetřovatelství založeném na vědeckých důkazech - EBN (Evidence-based Nursing)". Pojetí "Zdravotnictví založeného na vědeckých důkazech - EBHC "Evidence-based Healthcare" a uplatnění jeho principů v ošetřovatelské a zdravotnické praxi. Konkretizace metodik a postupů práce v 1., 2. a 3. kroku jakékoliv praxe založené na vědeckých důkazech (EBP). Tzn.: Strukturovaná rešeršní činnost ve vědeckých databázích (např. Cinahl, EBSCO) a třídění vyhledaných zdrojů podle relevance vůči rešeršní otázce. Kategorie výzkumného designu uplatňovaného v ošetřovatelském a zdravotnickém výzkumu. Charakteristiky tvorby literárních přehledů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat principy vědní práce v kontextu Ošetřovatelství/zdravotnictví založeného na vědeckých důkazech; - detailně konkretizovat specifické metodiky 1., 2. a 3. kroku EBN/EBP; - realizovat strukturovanou rešeršní činnost ve vědecké databázi odpovídající oboru; - třídit vyhledané zdroje podle relevance vůči rešeršní otázce; - rozlišit spolehlivost výzkumných studií v návaznosti na uplatněný výzkumný design; - posat charakteristiky tvorby literárních přehledů.
studenti dokáží interpretovat odborné znalosti k tematum uvedeným cíli předmětu
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Studenti vypracují seminární práci, ve které doloží práci ve vědecké databázi k úzce zaměřenému, vybranému ošetřovatelskému nebo zdravotnickému tématu. Povinnými komponentami budou: a) popis strukturované rešeršní strategie s postupovým diagramem a b) identifikace uplatněného výzkumného designu ve dvou vyhledaných a relevantních studiích. Kolokvium bude uděleno na podkladě správně vypracované a odevzdané seminární práce a splnění testu. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem.
Doporučená literatura
  • AROMATARIS E, MUNN Z (Editors). Joanna Briggs Institute Reviewer's Manual. The Joanna Briggs Institute, 2017. Available from: https://reviewersmanual.joannabriggs.org/.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Ošetřovatelský výzkum a praxe založená na důkazech [i.e. důkazech] [CD-ROM]. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-694-9..
  • EMANOVSKÝ, Petr. Úvod do metodologie pedagogického výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 70 s. Skripta. ISBN 978-80-244-3664-7..
  • KLUGAR, M., ČÁP, J., KLUGAROVÁ, J., MAREČKOVÁ, J., ROBERSON, DN., KELNAROVÁ, Z. The personal active aging strategies of older adults in Europe: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports: 2016, roč. 14, č. 5, s. 193-257. ISSN 2202-4433..
  • KLUGAR, M. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4782-7..
  • KLUGAROVÁ, J., KLUGAR, M., MAREČKOVÁ, J., HÁJEK, M. Metodologie tvorby systematických review: Efekt hyperbarické oxygenoterapie na úmrtnost pacientů po kraniotraumatu. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, 2015, roč. 78, č. 5, s. 555-561. ISSN 1210-7859..
  • KLŮZOVÁ KRÁČMAROVÁ, L., TAVEL, P. Rostoucí význam internetu jako prostředku k vyhledávání informací souvisejících se zdravím. E-psychologie (Praha). 2016, roč. 10, č. 1, s. 63-76..
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. Evidence-Based Health Care. Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015, 94 s. ISBN 978-80-244-4781-0..
  • VÉVODOVÁ, Šárka a Kateřina IVANOVÁ. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 212 s. ISBN 978-80-244-4770-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní