Předmět: Sexuální výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Sexuální výchova
Kód předmětu KAZ/PNSX@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vývoj sexuálního chování v rámci ontogeneze; problematika sexuálně reprodukčního zdraví z bio-psycho-sociálního hlediska v kurikulu základní školy; sexuální identifikace a sexuální role; sexualita a rozmnožování; norma sexuálního chování v sociokulturním kontextu; sexuální dysfunkce a patologické sexuální chování; sexuální kriminalita; problematika homosexuality; právní otázky sexuality; sexuální týrání a zneužívání; faktory ovlivňující volbu partnera; osobnost učitele sexuální výchovy; programy a projekty v oblasti prevence rizikového sexuálního chování; výzkumy sexuálního chování jednotlivých populačních skupin aj. Disciplína bezprostředně využívá znalostí, které studenti získali v předmětu Reprodukční zdraví v bakalářském studiu Výchova ke zdraví. Dále je zde kladen důraz na způsob a volbu vhodných metod při výuce sexuální výchovy, včetně tématu osobnost učitele sexuální výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - disponovat ucelenými teoretickými znalostmi z této "aktuálně diskutované" problematiky, - definovat témata problematiky sexuálně reprodukčního zdraví v kontextu kurikulárního dokumentu RVP ZV, - prokázat znalosti v tématech: sexuální identifikace, sexuální chování z hlediska ontogenetického vývoje, sociokulturní a legislativní normy; patologické a dysfunkční sexuální chování; sexuální kriminalita včetně sexuálního obtěžování, týrání a zneužívání; aj. - shrnout programy a projekty k prevenci rizikového sexuálního chování, - shrnout výstupy výzkumů sexuálního chování populačních skupin v ČR i v zahraničí, - specifikovat požadavky na osobnost učitele sexuální výchovy (odborné, didaktické, osobnostní), - předvést a aplikovat v modelové situaci praktické dovednosti, jak sexuální problematiku vyučovat na základních školách.
Absolvováním disciplíny získá student kompetence v rámci cílů vydefinovaných v pasáži Cíle.
Předpoklady
žádné specifické předpoklady. určeno pro studenty UVZ.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Prezenční forma studia: písemná zkouška, vytvoření seminární práce a její prezentace, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku. Účast na výuce min. 80 %, aktivní zapojení studenta na seminářích. Kombinovaná forma studia: písemná zkouška, účast na tutoriálech (konzultacích), studium distančních opor, vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Děti a jejich sexualita: rádce pro rodiče a pedagogy. Brno: CPress, 2014. ISBN 978-80-264-0290-9..
  • HAMANOVÁ, J. a kol. Na cestě k dospělosti, aneb, Na co se nejčastěji ptáte: (pro 11-15leté). 2., aktualiz. vyd. Ostrava: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2014. ISBN 978-80-260-6812-9..
  • MACH, P., GRUSSMANN, O., RIEGER, T. Pracovní listy určené pro podporu prevence HIV/AIDS a rizikového sexuálního chování na základních a středních školách a v dětských domovech. 2. vyd. Praha: Pro Českou společnost AIDS pomoc vydalo vydavatelství Centrum pro komunitní práci, 2014. ISBN 978-80-87809-10-5..
  • STRNISKOVÁ, D., MIKEŠOVÁ, M., NAKLÁDAL, Z. Buď HIV negativní, chraň si svůj život: manuál k preventivnímu programu. Olomouc: Krajská hygienická stanice Olomouckého kraje se sídlem v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-260-8236-1..
  • STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4. Studijní opora..
  • ŠILEROVÁ, L. Mladí lidé a informace o sexualitě - informační potřeby a informační zdroje: výsledky kvalitativního výzkumu. Ostrava: CAT Publishing, 2013. ISBN 978-80-905386-0-3..
  • ŠTĚRBOVÁ, D. (ed.). Sexuální výchova - multidisciplinární přístup: medicína, psychologie, pedagogika, právo, demografie. Ostrava: CAT Publishing ve spolupráci se Společností pro plánování rodiny a sexuální výchovu, 2012. ISBN 978-80-904290-5-5..
  • ŠTĚRBOVÁ, D., ŠILEROVÁ, L., PROUZOVÁ, Z. Ty jsi holka, ty jsi kluk: rodičům to není fuk, když se dětí ptají na sexualitu. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1399-8..
  • ŠULOVÁ, L., FAIT, T., WEISS, P. a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4..
  • WEISS, P. a kol. Sexuologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2492-8..
  • WEISS, P. a ONDŘICHOVÁ, Lucie. Weissova navigace sexem. Praha: Columbus, 2014. ISBN 978-80-87588-43-7..
  • WEISS, P. Poruchy sexuální preference. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-310-4..
  • WEISS, P., ZVĚŘINA, J. Sexuální chování v ČR - situace a trendy. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-558-X..
  • www.hiv-aids.cz.
  • www.planovanirodiny.cz.
  • www.sexuologickaspolecnost.cz.
  • ZVĚŘINA, J. Lékařská sexuologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2049-7..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní