Vyučující
|
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Specifika období dospívání; problematika rizikového chování; primární a sekundární skupiny jejich vliv na osobnost a chování; organizace prevence v prostředí školy; nejčastější volnočasové aktivity dětí a mládeže; rizikové trávení volného času; spolupráce rodiny a školy; nebezpečné aktivity, hazardní sporty; nejčastější úrazy dětí, nejčastější úrazy mládeže; Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027; školní metodik primární prevence a význam tvorby školních preventivních programů; organizace poskytující pomoc v prevenci i při výskytu rizikového chování na regionální i celostátní úrovni.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat jednotlivé typy rizikového chování, - popsat význam, možnosti a omezení prevence ve školním prostředí, - vysvětlit zvláštnosti vývojového období dětství a dospívání s ohledem na vznik rizikových typů chování, - identifikovat známky některých typů rizikového chování (šikana, násilí, xenofobie, užívání návykových látek, závislosti na digitálních technologiích, zanedbávání, týrání a zneužívání dětí, poruchy příjmu potravy), - definovat úlohu MŠMT v oblasti prevence rizikového chování, - využívat metodické pokyny MŠMT pro okruhy rizikového chování, - sestavit rámec prevence vybraného typu rizikového chování, - aplikovat v praxi preventivní opatření proti úrazům dětí a mládeže, - odůvodnit nutnost koncepce Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, - popsat princip programů školní prevence rizikového chování a úlohu metodika školní prevence, - zmapovat organizace, programy a projekty k prevenci rizikového chování dětí a mládeže.
Schopnost participovat na prevenci rizikového chování dětí a mládeže v prostředí základní školy. Práce s dokumenty pro oblast prevence rizikového chování.
|
Předpoklady
|
Orientace v bio-psycho-sociální oblasti ve vztahu k jedinci.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Prezenční forma studia: aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího - písemné zpracování seminární práce, aktivní vystoupení na semináři na zvolené téma (zápočet), písemná zkouška, samostudium - příprava na zápočet a zkoušku. Kombinovaná forma studia: aktivní účast na tutoriálech (konzultacích), vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího - písemné zpracování seminární práce na zvolené téma (zápočet), písemná zkouška, samostudium - příprava na zápočet a zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
AUJEZKÁ, A. a kol. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0..
-
CIKLOVÁ, K. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. Ostrava: EconomPress, 2014. ISBN 978-80-905065-6-5..
-
GAJDOŠOVÁ, E., HERÉNYIOVÁ, G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha: 2006. ISBN 80-7367-115-8..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., SPĚVÁČEK, J. Prevence rizikového a problémového chování. Studijní opora. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3725-5..
-
KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3828-0..
-
MIOVSKÝ M., L. SKÁCELOVÁ, L. ČABLOVÁ, M. VESELÁ A J. ZAPLETALOVÁ. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: 2012. ISBN 978-80-87258-74-3..
-
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ J., NOVÁK, P. (eds.). Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN: Praha. 2010. ISBN 978-80-87258-47-7..
-
RŮŽIČKA, M. Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3305-9..
-
STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Studijní opora. Olomouc: UP v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
|