Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celostní pohled na vzdělávání učitele střední zdravotnické školy s důrazem na duševní zdraví učitelů; Sebepoznání, sebepojetí, sebereflexe a seberozvoj učitele; Účinná podpora resilience (psychické odolnosti) a vyrovnanosti učitele; Příklady technik osobnostního psychosociálního rozvoje učitele; Kreativita v práci učitele; Emoční inteligence učitele; Komunikace v obtížných a problémových situacích; Rozvíjení profesních kompetencí jako prostředku duševního zdraví a prevence syndromu vyhoření (např. Balintovské skupiny v práci učitele, kazuistické semináře, supervize, videotrénink interakcí, mentoring apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit význam duševní hygieny u učitelů; - využívat techniky osobnostního psychosociálního rozvoje; - mít kreativní přístup v rámci výuky; - vyjádřit své pocity; - nalézat způsoby řešení obtížných a problémových situací; - porozumět technikám prevence syndromu vyhoření; - zlepšit si komunikaci, vztahy a zvýšit si své profesní kompetence.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: orientace v zátěžových situacích týkajících se nejen učitelské profese, ale i běžného sociálního fungování člověka a znalost vybraných technik pro jejich zvládání
|
Předpoklady
|
základní povědomí o problematice stresu v současné společnosti
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Požadavky na studenta - aktivní účast ve výuce - plnění průběžně zadávaných úkolů - vypracování a včasné odevzdání seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6..
-
DROTÁROVÁ, L. Možnosti sociálnopsychologickej podpory rozvoja osobnosti študentov pomáhajúcich profesií. Praha: Epocha, 2016. ISBN 978-80-7557-003-1..
-
HASSON, G. Emoční inteligence. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5630-1..
-
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyd. 2. V Praze: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2..
-
HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). První vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1..
-
KLEVETOVÁ, D. Nalézání osobní rovnováhy v pomáhajících profesích. 1. vydání. Praha: AROK, 2017. ISBN 978-80-906465-1-3..
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi: nové hry pro výcvikové skupiny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6..
-
NEŠPOR, K. Duševní pružnost v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0778-8..
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2..
-
PEŠEK, R. a PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8..
-
ŘEHULKA, E. Zdraví - učitelé - škola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
-
SMETANOVÁ, V. Osobnostní a sociální výchova pro studenty učitelství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-504-2..
-
SVOBODA, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0676-0..
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3..
-
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8..
|