Předmět: Metodologické aspekty výzkumu v oblasti výchovy ke zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Metodologické aspekty výzkumu v oblasti výchovy ke zdraví
Kód předmětu KAZ/PNMA@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozdíly ve spolehlivosti výsledků studií jednotlivých typů výzkumného designu a jejich význam pro výchovu ke zdraví. Základní specifika výzkumných designů v kvantitativním, kvalitativním výzkumu a v systematických review - s akcentem na uplatnitelnost výsledků výzkumu ve výchově ke zdraví. Specifika literárních (narativních) review a význam diferencí mezi literárním a systematickým review. Koncepce využití vědeckých důkazů pro výchovu ke zdraví a podporu zdraví při tvorbě globálních a regionálních dokumentů WHO.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - rozumět míře spolehlivosti výsledků výzkumu v kontextu výchovy ke zdraví, a to dle hierarchie vědeckých důkazů - charakterizovat míru spolehlivosti výsledků základních typů primárního výzkumu s kvantitativním pojetím - specifikovat míru spolehlivosti primárních studií kvalitativního charakteru - objasnit základní charakteristiky systematických review pro výchovu ke zdraví - interpretovat význam systematických review pro transfer soudobých vědeckých poznatků ve výchově ke zdraví a k podpoře zdraví.
Studenti dokází intepretovat odborné poznatky související s cíli předmětu.
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti připraví a prezentují přehled informací na zadané téma.
Doporučená literatura
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014. 978-80-261-0735-4..
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9..
  • http://cebhc.upol.cz/upload/soubory/monografie/systematicka_review_online.pdf.
  • KLUGAR, M., ČÁP, J., KLUGAROVÁ, J., MAREČKOVÁ, J., ROBERSON, DN., KELNAROVÁ, Z. The personal active aging strategies of older adults in Europe: a systematic review of qualitative evidence. JBI Database of Systematic Reviews and Implementation Reports, 2016, roč. 14, č. 5, s. 193-257. ISSN 2202-4433..
  • KLUGAR, M. Systematická review ve zdravotnictví. Olomouc: UP, 2015. Dostupné na www:.
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. Evidence-Based Health Care. Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: UP, 2015. ISBN 978-80-244-4781-0..
  • SVOBODA, P. Metodologie kvantitativního speciálněpedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3067-6..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní