Předmět: Metodický seminář výchovy ke zdraví 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Metodický seminář výchovy ke zdraví 1
Kód předmětu KAZ/PNM1@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
RVP Člověk a zdraví. Ilustrativní úlohy v dokumentu standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a v dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví (úrovně obtížnosti ilustrativních úloh - minimální, optimální a excelentní). Výukové metody pro očekávané výstupy 1-8 a témata učiva: Komunita. Hodnota zdraví a potřeby jedince. Odpovědnost za zdraví. Aktivní podpora zdraví. Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR. Neinfekční onemocnění hromadného výskytu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (ve spojitosti s absolvováním disciplín Didaktika výchovy ke zdraví 1 a 2 a Metodický seminář výchovy ke zdraví 2): - pracovat s ilustrativními úlohami v dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví členěnými do tří úrovní obtížnosti, - vybrat a realizovat adekvátní výukové metody pro jednotlivé tematické celky Výchovy ke zdraví, - posoudit pozitiva a negativa jednotlivých výukových metod ve Výchově ke zdraví, - kategorizovat aktivizační výukové metody vhodné pro výuku Výchova ke zdraví, - navrhnout a realizovat v modelové situaci výukové metody pro očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví 1-8, které jsou formulovány pro žáka, tak že žák na konci 9. ročníku bude schopen: o vysvětlit role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvést příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví, o vysvětlit na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlit vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví, o posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvodit z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví, o usilovat v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví, o vyjádřit vlastní názor k problematice zdraví a diskutovat o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí o dávat do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňovat zdravé stravovací návyky, o uplatňovat osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami, o projevovat odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu. - evaluovat jednotlivé výukové metody, - evaluovat na bázi sebereflexe navrhnutou a realizovanou výukovou metodu k vybranému očekávanému výstupu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví (VZ-9-1-01 až VZ-9-1-08).
Rozšíření didaktické kompetence pro vzdělávací obor výuka ke zdraví. Osvojení aktivizačních výukových metod pro edukační realitu VZ.
Předpoklady
žádné specifické předpoklady. určeno výhradně studentům UVZ.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma: aktivní účast na seminářích (min. 80 %), zpracování a prezentace návrhu aktivizační výukové metody na vybrané téma vztahující se k očekávanému výstupu VZ 1-8. Samostudium. Kombinovaná forma: účast na konzultacích (tutoriálech), zpracování a prezentace návrhu aktivizační výukové metody na vybrané téma vztahující se k očekávanému výstupu VZ 1-8. Samostudium.
Doporučená literatura
  • CIHELKOVÁ, J. Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1248-5..
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. Dostupné na www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Studijní opora. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KREJČÍ, M. a kol. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2017. ISBN 978-80-7489-358-2..
  • KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5..
  • KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
  • MARÁDOVÁ, E. 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-662-8..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice, verze 2009/1. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 031..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-257-8..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-207-1..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 015..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-326-4..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-325-6..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 052..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-394-9..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-393-0..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 978-80-7238-529-4..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 9 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-528-3..
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. 3. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0887-7..
  • TRČKOVÁ, P. a kol. NáPPadník: nápady a tipy na aktivity pro výuku vybraných témat z první pomoci. [Hlavatce]: [Občanské sdružení Ve škole i mimo ni], [2014]. ISBN 978-80-260-8221-7..
  • TUPÝ, J., HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. Dostupné na www: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní