Předmět: Kulturní a sociální antropologie pro předškolní vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Kulturní a sociální antropologie pro předškolní vzdělávání
Kód předmětu KAZ/PNKA@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do kulturní a sociální antropologie, základní pojmosloví; koncept integrální antropologie, základní disciplíny a subdisciplíny integrálně koncipované sociokulturní antropologie; metody kulturní a sociální antropologie, terénní výzkum; stručné dějiny antropologie, příklady stěžejních osobností a období v kulturní a sociální antropologii; základní antropologické teorie; společenské organizace a systémy; rodina a příbuzenství; "rasa", etnicita, národ a národnost, formování identity; základy etnologie a etnografie; tradiční a moderní rituály; mytologie, magie a náboženství v antropologických souvislostech; antropologie těla.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do základů kulturní a sociální antropologie coby holistické vědecké disciplíny o člověku, kultuře a společnosti, zkoumající vznik, vývoj, strukturu a fungování různých sociokulturních systémů v čase a prostoru. Důraz bude kladen na studium hodnot, institucí a zvyků, které se formují v kontextu sociální struktury, dále pak na studium kultury, ve smyslu specificky lidských negenetických jevů, projevujících se v artefaktech, normativech, regulativech a idejích sdílených členy určité společnosti. Uvedené poznatky budou využitelné v předškolním vzdělávání, neboť jeho paradigma zohledňuje i společenské a kulturní souvislosti života člověka, resp. jeho životního stylu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - osvětlit základní pojmy sociální a kulturní antropologie, - popsat a interpretovat hlavní antropologické teorie a základní metodologické postupy, příznačné pro kulturní a sociální antropologii, - rozumět fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu a argumentovat ve prospěch kulturního relativismu, - prezentovat znalosti o sociálních interakcích v běžném životě; - vysvětlit pojmy konformita a nekonformní chování; - popsat a z antropologického hlediska interpretovat základní společenské organizace a systémy; - aplikovat poznatky ze sociální a kulturní antropologie na konkrétních modelových příkladech, které vycházejí z reálného života člověka coby příslušníka společnosti a kultury.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Doporučená účast na přednáškách, min. 80% účast na seminářích. Požadavky na zápočet: výběr 1) vhodné odborné knihy na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s analýzou ze strany studenta; 2) vhodného videa na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s analýzou ze strany studenta (přesné uvedení citovaných zdrojů; min. rozsah á 1 strana A4). Prezentace splněných úkolů na seminářích. Obhajoba ze strany studenta. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KNKA@, tj. 6 hodin přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na zápočet).
Doporučená literatura
  • BOWIE, F. Antropologie náboženství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9..
  • BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0..
  • CICHÁ, M. a kol. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0..
  • COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071783854..
  • ERIKSEN, T. H., & Antonínová, H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6..
  • ERIKSEN, T. H., KULDOVÁ, T., & JAKOUBEK, M. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 9788072549252..
  • GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-89-3..
  • KAJANOVÁ, A. Vybrané kapitoly ze sociální a kulturní antropologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-301-1..
  • LÉVI-STRAUSS, C., OLENDER, M., & FULKA, J. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5..
  • MALINA, J. a kol. Člověk-auto-encyklopedie [on-line] 2013. Dostupné na: http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/clovek-auto/index.html..
  • MALINA, J. a kol. Encyklopedie antropologie [on-line] 2013. Dostupné na: http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/encyklopedie/index.html..
  • MALINA, J. a kol. Panoráma antropologie [on-line] 2013. dostupné na: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/moduly.html..
  • Mezinárodní odborné časopisy on-line, např. Social Anthropology; Forum for Anthropology and Culture..
  • SKARUPSKÁ, H. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1509-7. Distanční studijní opora..
  • SOUKUP, M., & RYCHLÍK, M. Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014. ISBN 978-80-7465-108-3..
  • SOUKUP, M. Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-96-0..
  • SOUKUP, V. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8..
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie: (encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie). Praha: Karolinum, 2004. ISBN 8024603373..
  • Tuzemské odborné časopisy on-line, např. Antropologia integra; Česká antropologie, Antropowebzin..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní