Předmět: Intergrální antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Intergrální antropologie
Kód předmětu KAZ/PNIA@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Koncept integrální antropologie, integrálně antropologické výzkumy a metody; úvod do biologické antropologie, dlouhodobý vývoj lidských společností - člověk v antropofylogenetických souvislostech; úvod do kulturní a sociální antropologie, základní pojmosloví; základní disciplíny a subdisciplíny integrálně koncipované sociokulturní antropologie; metody kulturní a sociální antropologie, terénní výzkum; stručné dějiny antropologie, příklady stěžejních osobností a období v kulturní a sociální antropologii; základní antropologické teorie; společenské organizace a systémy; rodina a příbuzenství; "rasa", etnicita, národ a národnost, formování identity; základy etnologie a etnografie; tradiční a moderní rituály; mytologie, magie a náboženství v antropologických souvislostech; antropologie těla; pedagogická antropologie v teorii i praxi - změny obsahu i cílů v souvislosti se změnami lidských společností.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do základů integrální antropologie, coby holistické vědecké disciplíny, kde základním východiskem je bio-psycho-socio-kulturní a spiritituální pohled na člověka i specifické lidské komunity, kultury a subkultury. Koncept předmětu je postaven na funkčním propojení poznatků přírodních a humanitních věd. Opomenuty tedy nebudou ani biologické a antropofylogenetické souvislosti lidské existence, tj. otázky morfologie a variability lidského těla, role dědičnosti, přírodního výběru a vnějšího prostředí. Těžištěm předmětu bude sociokulturní antropologie. Jejím meritem je vznik, vývoj, struktura a fungování různých sociokulturních systémů v čase a prostoru, studium hodnot, institucí a zvyků, které se formují v kontextu sociální struktury, stejně tak studium kultury, ve smyslu specificky lidských negenetických jevů, projevujících se v artefaktech, normativech, regulativech a idejích sdílených členy určité společnosti. Zvláštní důraz zde bude kladen na tematiku identity, její formování a proměny, zejména ve vazbě na etnicitu, národ a národnost, dále pak na tematiku náboženství z antropologického hlediska. Okrajově budou studenti seznámeni i se základy antropologie lidského těla. Studenti se obeznámí také s pojetím pedagogické antropologie, která je zde koncipována ve smyslu společného zájmu pedagogiky a antropologie na zachování a rozvoji člověka i lidských společností.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - osvětlit koncept integrální antropologie a popsat základní pilíře, na nichž integrální antropologie stojí; - popsat základní paradigma biologické a vývojové antropologie a definovat její základní pojmy; - rozumět základním antropofylogenetickým souvislostem lidské existence; - definovat základní pojmy sociální a kulturní antropologie; - popsat a interpretovat hlavní antropologické teorie a základní metodologické postupy, příznačné pro kulturní a sociální antropologii, - rozumět fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu a argumentovat ve prospěch kulturního relativismu, - popsat a z antropologického hlediska interpretovat základní společenské organizace a systémy; - popsat spojnice / vymezit základní rozdíl mezi etnologií a etnografií a specifika terénního etnologicky / etnograficky zaměřeného výzkumu; - charakterizovat fenomén identity ve vazbě na etnicitu, národ a národnost, v její stabilitě i proměnách; - projevit základní znalosti z antropologie náboženství; - rozumět základům antropologie těla; - popsat dva hlavní koncepty pedagogické antropologie a prokázat schopnost jejich aplikace ve vazbě na muzejní edukaci; - aplikovat poznatky z integrálně koncipované antropologie na konkrétních modelových příkladech, které jsou využitelné v muzejní edukaci.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Požadavky na zápočet - výběr 1) vhodné knihy / odborné studie / odborného článku na vybrané téma z integrálně koncipované antropologie - s analýzou ze strany studenta (min. rozsah 2 strany A4); 2) vhodného videa z integrálně koncipované antropologie - s analýzou ze strany studenta (min. rozsah 1 strana A4) - v obou případech přesné uvedení citovaných zdrojů. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KNIA@, tj. 6 hodin přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na zápočet).
Doporučená literatura
  • ? SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9..
  • BOWIE, F. Antropologie náboženství. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-378-9..
  • BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0..
  • CICHÁ, M. a kol. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0..
  • COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071783854..
  • ERIKSEN, T. H., & Antonínová, H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6..
  • ERIKSEN, T. H., KULDOVÁ, T., & JAKOUBEK, M. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 9788072549252..
  • GEERTZ, C. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-89-3..
  • KAJANOVÁ, A. Vybrané kapitoly ze sociální a kulturní antropologie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-301-1..
  • LÉVI-STRAUSS, C., OLENDER, M., & FULKA, J. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5..
  • MALINA, J. a kol. Člověk-auto-encyklopedie [on-line] 2013. Dostupné na: http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/clovek-auto/index.html..
  • MALINA, J. a kol. Encyklopedie antropologie [on-line] 2013. Dostupné na: http://is.muni.cz/do/sci/UAntrBiol/el/encyklopedie/index.html..
  • MALINA, J. a kol. Panoráma antropologie [on-line] 2013. dostupné na: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/prif/js10/panorama/web/moduly.html..
  • Mezinárodní odborné časopisy on-line, např. Social Anthropology; Forum for Anthropology and Culture..
  • PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5..
  • RORTY, R. Filosofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2070-3..
  • SKARUPSKÁ, H. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1509-7. Distanční studijní opora..
  • SOUKUP, M., & RYCHLÍK, M. Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2014. ISBN 978-80-7465-108-3..
  • SOUKUP, M. Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2011. ISBN 978-80-87378-96-0..
  • SOUKUP, V. Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8..
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie: (encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie). Praha: Karolinum, 2004. ISBN 8024603373..
  • Tuzemské odborné časopisy on-line, např. Antropologia integra; Česká antropologie, Antropowebzin..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní