Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rizikové faktory životního stylu. Prevence onemocnění diabetes mellitus I. a II. typu. Prevence nadváhy, obezity a poruch příjmu potravy. Prevence a etiopatogeneze neinfekčních onemocnění zažívacího ústrojí (např. ulcerózní kolitida, Crohnova choroba, žlučové kaménky a žlučníková kolika, cirhóza jater, steatóza jater). Prevence a etiopatogeneze neinfekčních onemocnění srdečně - cévního aparátu (aterioskleróza, trombóza, hemeroidy, křečové žíly, hypertenze, angína pectoris a infarkt myokardu, cévní mozková příhoda). Prevence e etiopatogeneze nemocí z poruch metabolismu vápníku, hořčíku, vit. D - křivice, latentní tetanie, osteoporóza, kazivost chrupu. Prevence onemocnění pohybového aparátu. Prevence astmatu a alergií. Prevence nádorových onemocnění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu Prevence neinfekčních epidemií by studenti měli být schopni: - definovat základní rizikové faktory životního stylu, - charakterizovat etiopatogenezi a terapii u neinfekčních onemocnění (infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, hypertenze, metabolický syndrom, diabetes mellitus II. typu, obezita, vybraná zhoubná nádorová onemocnění aj.), - orientovat se v základních epidemiologických ukazatelích, - charakterizovat preventivní opatření vybraných neinfekčních onemocnění, - vysvětlit podstatu preventivních opatření, - aplikovat jednotlivá preventivní opatření v praxi.
Po absolvování předmětu Prevence neinfekčních epidemií jsou studenti schopni: - definovat základní rizikové faktory životního stylu, - charakterizovat etiopatogenezi a terapii u neinfekčních onemocnění (infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, hypertenze, metabolický syndrom, diabetes mellitus II. typu, obezita, vybraná zhoubná nádorová onemocnění aj.), - orientovat se v základních epidemiologických ukazatelích, - charakterizovat preventivní opatření vybraných neinfekčních onemocnění, - vysvětlit podstatu preventivních opatření, - aplikovat jednotlivá preventivní opatření v praxi.
|
Předpoklady
|
Předmět je určen pro studenty studijního programu Učitelství výchovy ke zdraví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Aktivní účast na seminářích, v rozsahu povinné účasti min. 80 %. Vypracování seminární práce na zadané téma, v požadované struktuře a v určeném minimálním rozsahu normalizovaných stran A4, včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Vložení semestrální práce do Portálu UP v části "Moje studium"- "Semestrální práce" a dosažení negativního výsledku při kontrole na plagiátorství. Prezentace tématu seminární práce. Samostudium - příprava na písemnou zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
ADÁMKOVÁ, V. Civilizační choroby ? žijeme spolu. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-413-1..
-
BLAHUTKOVÁ, M., D. JONÁŠOVÁ a M. OŠMERA. Duševní zdraví a pohyb. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., Brno, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5..
-
BROBECK, E. a kol. Lifestyle advice and lifestyle change: to what degree does lifestyle advice of healthcare professionals reach the population, focusing on gender, age and education?. Scandinavian journal of caring sciences. 2015. 29(1), s. 118-125. ISSN 0283-9318..
-
ČECH, O., ZVONÍČKOVÁ, N. Možnosti prevence rizikového chování dětí. České Budějovice: Theia ? krizové centrum, 2017. ISBN 978-80-904854-5-7..
-
ČEŠKA, R. Interna. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-629-6..
-
FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6..
-
HORÁKOVÁ, D. Epidemiologie inzulínové rezistence. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3599-2..
-
KASTNEROVÁ, M. Poradce zdravého životního stylu. České Budějovice: Nová Forma, 2012. ISBN 978-80-7453-250-4..
-
KOLLÁROVÁ, H. a kol. Vybrané kapitoly z epidemiologie. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2715-7..
-
KOLLÁROVÁ, H., HORÁKOVÁ, D., AZEEM, K. Základy epidemiologické metodologie. Olomouc: UP, LF, 2014. ISBN 978-80-244-4101-6..
-
KREJČÍ, M., TILINGER, P., VACKOVÁ, L. (eds.). Education to wellness, education through wellness. Prague: The College of Physical Education and Sport Palestra, L.t.d., 2016. ISBN 978-80-87723-23-4..
-
KUZNÍKOVÁ, I. Psychosociální aspekty zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská Univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-470-2..
-
ŘEHULKA, E. Zdraví - učitelé - škola. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
-
SOVOVÁ, E. a kol. Kardiologie pro obor ošetřovatelství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4823-8..
-
SVAČINA, Š. Obezitologie a teorie metabolického syndromu. Praha: Triton, 2013..
-
TUČEK, M. a kol. Hygiena a epidemiologie. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2025-1..
-
ZEMÁNEK, P., CHARAMZA, J. Úvod do epidemiologie. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4035-4..
-
ZITTLAU, J. Jak se léčit vhodnou stravou. 3. vyd. Brno: CPress, 2017. ISBN 978-80-264-1392-9..
|