Předmět: Pedagogická antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pedagogická antropologie
Kód předmětu KAZ/PNEA@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky antropologie jako komplexního souboru věd o člověku. Postavení antropologie v systému přírodních a společenských věd. Koncept integrální antropologie ve světě a v České republice. Aplikace antropologických poznatků v práci pedagoga. 2. Člověk jako společný objekt zájmu antropologie a pedagogiky. Jedinec a společnost v pedagogické antropologii. Problematika lidské variability v antropologii a pedagogice. Filozofie humanistické antropologie. Aplikace v pedagogice. 3. Základy sociální a kulturní antropologie a jejich význam v práci pedagoga. Vybrané antropologické teorie. Problematika příbuzenství, manželství a rodiny. Otázky spirituality, víry a náboženství. Svátky, tradice a rituály a jejich význam v životě člověka a společnosti. Využití těchto poznatků v pedagogické práci. 4. Základy filozofické antropologie a jejich význam v práci sociálního pedagoga. Člověk a globalizace. Globální problémy lidstva. Krize civilizovaných společností a cesty k jejich překonávání z pohledu integrálních věd o člověku. Aplikace v pedagogice. 5. Paradigma aplikované antropologie. Využití antropologických poznatků v pedagogické práci. Změny obsahu a cíle výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami lidských společností. Výchova v multikulturním, interkulturním a intrakulturním kontextu. 6. Metodologie antropologických disciplín. Praktické aplikace ve výchovně vzdělávacím procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat ucelené vědomosti a dovednosti z integrálně koncipované antropologie, které mají vztah k pedagogickému procesu. Studenti by měli k pedagogické antropologii přistupovat jako k filozofickému konceptu, měli by pochopit smysl pedagogické antropologie jak z hlediska teoretického, tak také, resp. zejména ve vazbě na pedagogickou praxi.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - chápat pedagogickou antropologii jako filozofický koncept i prakticky orientovanou, aplikovanou antropologickou disciplínu, zdůrazňující rozhodující úlohu vzdělávání a výchovy na zachování a rozvoj lidských společností; - integrovat poznatky biologické, sociální, kulturní a filozofické antropologie s poznatky obecné a srovnávací pedagogiky, obecné i školní didaktiky, sociální pedagogiky a dalších disciplín, které s problematikou pedagogického procesu souvisí; - vhodně a správně interpretovat základní směry pedagogické antropologie skrze vybrané osobnosti humanitních a společenskovědních disciplín; - získané vědomosti a dovednosti z integrálně koncipované antropologie uplatnit v práci pedagoga.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

V rámci kolokvia student vytvoří semestrální práci na vybrané téma z pedagogické antropologie. V konceptu práce bude stěžejní jeden vybraný tuzemský a jeden zahraniční titul (v originálu) a jedno vybrané video, jejichž obsah bude směřovat do oblasti využití antropologických poznatků v pedagogické práci. Rozsah práce: cca 5 stran formátu A4. Způsob odevzdání: elektronicky (e-mailem), v souladu se zadaným termínem. Obhajoba práce ze strany studenta. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KNEA@, tj. 4 hodiny přímé výuky dle rozvrhu; dále viz výše (identické požadavky na kolokvium).
Doporučená literatura
  • BENEŠ, M. et al. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8..
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5..
  • BOBÁKOVÁ, H. L. Interkulturní komunikace, její význam, vývoj a další perspektivy. Opava: Slezská univerzita, 2004. ISBN 80-7248-283-1..
  • BUBER, M. Já a ty. Praha: Kalich, 2005. ISBN 80-7017-020-4..
  • BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997. ISBN 80-7017-109-X..
  • BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1..
  • CICHÁ, M. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0..
  • CICHÁ, M. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Olomouc: Hanex, 2011. ISBN 978-80-7409-040-0..
  • CICHÁ, M. Multikulturalismus z pohledu filosofie, antropologie a pedagogiky (očekávání a realita). In Výchova, škola, spoločnosť ? minulosť a súčasnosť. Bratislava: Univerzita Komenského, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-223-2295-9..
  • CICHÁ, M. Rivalizace, individualizace a (versus) kooperace v antropologicko-pedagogických souvislostech. Česká antropologie, ročník 2012, 62/1, s. 4-9. ISSN 1804-1876..
  • CICHÁ, M., ŠTEIGL, J., DORKOVÁ, Z. Antropologie v pregraduálním vzdělávání učitelů - nutnost nebo nadstandard? Slovenská antropológia, 2007, 10(1). ISSN 1336-5827..
  • DILTHEY, W. Die Geistige Welt: Einleitung in die Philosophie des Lebens. Gesammelte Schriften VI. Band. Leipzig und Berlin: B. G. Teubner, 1924..
  • DILTHEY, W. Pädagogik: Geschichte und Grundlinien des Systems. Gesammelte Schriften IX. Band. Leipzig und Berlin: B. G. Teubner, 1934..
  • GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2..
  • HORYNA, B. Filosofie posledních let před koncem filosofie. Kapitoly ze současné německé filosofie. Praha: KLP, 1998. ISBN 80-85917-49-1..
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X..
  • KLOSOVÁ, M. O Předehře pansofie a jejím Objasnění. In KOMENSKÝ, J. A. Předehra pansofie. Objasnění pansofických pokusů. Praha: Academia, 2010, s. 7-27. ISBN 978-80-200-1862-5..
  • KOMENSKÝ, J. A. Cesta světla. Praha: SPN, 1961..
  • KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1451-1..
  • KOMENSKÝ, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Svazek I. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0226-2..
  • KOMENSKÝ, J. A. Orbis pictus. Praha: Artia, 1958..
  • KOMENSKÝ, J. A. Velká didaktika. Bratislava: SPN, 1954..
  • KRÁTOŠKA, J., KREJČÍ, A. Pedagogická antropologie (studijní opory). Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2003..
  • KUČEROVÁ, S. Člověk. Hodnoty. Výchova. Prešov: Mana Noc, 1996. ISBN 80-85668-34-3..
  • KUČEROVÁ, S. K filozofii české vzdělanosti a kultury. Systémová pedagogika. Hradec Králové: Miloš Vognar, 2005. ISBN 80-86771-11-3..
  • KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0141-0..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Antropológia a fenomén výchovy v globalizovanom svete. Pedagogická orientace, 2003(3). ISSN 1211-4669..
  • MÁCHA, K. 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc: Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-244-0985-2..
  • MUSOLFF, H. U. Multiculturalism as a Pedagogical Problem. European Education, 33 (3), 2001. ISSN 1056-4934..
  • PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5..
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1..
  • POLIŠENSKÝ, J. Komenský muž labyrintů a naděje. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0580-3..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M., GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus. Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A., CICHÁ, M. Pedagogická antropologie. In CICHÁ, M., et al. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Filozofická antropologie. In CICHÁ, M., et al. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Historie antropologického myšlení 1 [CD-ROM]. Olomouc: Hanex, 2011. ISBN 978-80-7409-041-7..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus ? ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014..
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1..
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4..
  • RORTY, R. Filozofia a zrkadlo prírody. Bratislava: Kalligram, 2000. ISBN 80-7149-325-2..
  • SCHELER, M. Místo člověka v kosmu. Praha: Academia, 1968..
  • SCHELER, M. Řád lásky. Praha: Vyšehrad, 1971..
  • TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi. Praha; Litomyšl: Paseka, 2002. ISBN 80-7185-171-X..
  • UHEREK, Z., KORECKÁ, Z., POJAROVÁ, T. Cizinecké komunity z antropologické perspektivy. Vybrané případy významných imigračních skupin v České republice. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2008. ISBN 978-80-87112-12-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní