Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Řízení, organizace, formy a obsah pedagogických praxí. Koordinace průběhu praxí. Hospitace na praxi. Spolupráce se Střediskem pedagogických a odborných praxí (SPOP). Evaluace praxí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (v návaznosti na předměty Souvislá pedagogická praxe 1 a také Edukace k pedagogické praxi a její reflexe 2 a Souvislá pedagogická praxe 2): - definovat náplň pedagogických praxí, - vysvětlit organizaci a formy praxí, - připravit podklady k pedagogické praxi (analýzu ŠVP, s ohledem na výchovu ke zdraví, kde bude praxe realizována; navrhnout a vypracovat šest vzorových příprav na vyučovací hodinu atp.) - dát do souvislosti náplň oborové didaktiky a pedagogických praxí, - použít vhodné formuláře k praxím, - vypracovat portfolio z absolvované pedagogické praxe, - obhájit si výstupy z praxí, - vytvořit sebeevaluační schéma z praxe - reflektovat (provést autoevaluaci) pedagogickou praxi s ohledem na odborné, didaktické i osobnostní charakteristiky studenta.
V rámci edukační části disciplíny se student připraví (je edukován) k výkonu Souvislé pedagogické praxe. V rámci části reflektivní získá student schopnost sebeevaluace a sebereflexe po absolvované Souvislé pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
Student musí mít současně zapsanou Souvislou pedagogickou praxi 1 event. 2 (v rámci Edukace k pedagogické praxi a její reflexe 1 či 2).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta
Prezenční forma: aktivní účast na semináři (min. 80 %), příprava a prezentace podkladů na pedagogickou praxi, odevzdání a evaluace podkladů a portfolia z pedagogické praxe. Sebereflexe studenta. Samostudium. Kombinovaná forma: účast na konzultaci, příprava a prezentace podkladů na pedagogickou praxi, odevzdání a evaluace podkladů a portfolia z pedagogické praxe. Sebereflexe studenta. Samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŇOVÁ, M. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4..
-
BOCHNÍČEK, Z., HALIŠKA, J. a kol. Na pomoc pedagogické praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6302-0..
-
DYTRTOVÁ, R., SANDANUSOVÁ, A. Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Tribun EU, 2010. ISBN 978-80-7399-947-6..
-
KIRIACOU, CH. a kol. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2..
-
ŠVEC, V. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5..
|