Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout ukotvení výchovy ke zdraví a podpory zdraví v kurikulárních dokumentech ISCED 0-ISCED 3 s akcentem na ISCED 2 (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vzdělávací oblast Člověk a zdraví a vzdělávací obor Výchova ke zdraví - dokumenty Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví), - shrnout, jakých kompetencí a očekávaných výstupů žák po absolvování povinného základního vzdělávání ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví dosáhnul a na co je možné v rámci vyššího sekundárního vzdělávání navazovat, - analyzovat Rámcový vzdělávací program vzdělávacího oboru Zdravotnický asistent, s ohledem na ukotvení problematiky podpory zdraví a výchovy ke zdraví, - specifikovat cíle vzdělávání a klíčové kompetence s ohledem na podporu zdraví a výchovu ke zdraví event. rozvoj zdravotní gramotnosti, - vysvětlit očekávané výstupy ve všeobecně vzdělávací oblasti a Vzdělávání pro zdraví (Výchova ke zdraví) a specializační (profilové) vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče (Ochrana veřejného zdraví a Prevence nemocí a zdravotní výchova), - shrnout učivo ve všeobecně vzdělávací oblasti a Vzdělávání pro zdraví (Výchova ke zdraví) a specializační (profilové) vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče (Ochrana veřejného zdraví a Prevence nemocí a zdravotní výchova), - nalézt implementační prostor pro průřezová témata a mezipředmětové vztahy v tématech zdravotnická prevence a podpora zdraví, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata zdravotnické prevence, - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví; - definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku výchovy ke zdraví, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku výchovy ke zdraví, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro výchovu ke zdraví, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele v profilové oblasti výchova ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky disciplín s tematikou výchovy ke zdraví na odborné škole.
Získání didaktické kompetence pro oblast podpory zdraví a výchovy ke zdraví.
|
-
ČELEDOVÁ, Libuše a ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. 126 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. 2015. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. 18 s. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832.
-
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. První vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., [2017], ?2017. xxiii, 365 stran. ISBN 978-80-906082-6-9..
-
GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1. Studijní opora..
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. 185 s. ISBN 978-80-7485-043-1..
-
KREJČÍ, M. et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2017. svazky. ISBN 978-80-7489-358-2..
-
KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. 1. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7394-262-5..
-
KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
-
MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
-
MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
-
MARÁDOVÁ, E. 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-662-8..
-
OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1..
-
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 53-41-M/01 - Zdravotnický asistent. 2008. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. Dostupné na www: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%205341M01%20Zdravotnicky%20asistent.pdf.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. 140 s. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy- vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné z http: //www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné z http: //www.msmt.cz/file/43792/.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd.,[V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
STUCHLÍKOVÁ, I. & JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0..
-
TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. 140 s. Dostupné na: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf.
-
KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
|