Předmět: Didaktika podpory zdraví a výchovy ke zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika podpory zdraví a výchovy ke zdraví
Kód předmětu KAZ/PNDZ@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů - Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro ISCED 0- ISCED 3 (RVP PV, RVP ZV, RVP G, RVP SOV); RVP ZV - cíle a pojetí Výchovy ke zdraví, očekávané výstupy a učivo vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, časová dotace alokovaná na VZ; práce a využití dokumentů Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Rámcový vzdělávací program pro vzdělávací obor Zdravotnický asistent s akcentem na vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví - ve všeobecně vzdělávací oblasti a Vzdělávání pro zdraví (Výchova ke zdraví) a specializační (profilové) vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče (Ochrana veřejného zdraví a Prevence nemocí a zdravotní výchova); Školní vzdělávací programy pro zdravotnické školy s akcentem na vzdělávání v oblasti výchovy ke zdarví. Cíle a pojetí výuky předmětů zdravotnické prevence a podpory zdraví, očekávané výstupy a učivo. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávání v oblasti Výchova ke zdraví. Didaktické zásady. Metody a formy výuky, důraz na aktivizující metody. Příprava na vyučovací hodinu, struktura a fáze vyučovací hodiny. Učební úlohy. Učebnice a další studijní materiály. Materiálně didaktické prostředky. Hodnocení a známkování žáků ve výuce výchovy ke zdraví. Osobnost učitele ve výchově ke zdraví. Specifika komunikace ve výchově ke zdraví. Témata pro cvičení - analýza ŠVP; skupinová práce - rozdělování žáků do skupin; pravidla a komunikace ve výuce VZ; prezentace připravených modelových vyučovacích hodin na vybraná témata VZ - sebereflexe a reflexe výkonu studenta aj. Důraz je kladen na "nácvik" stěžejních pedagogických a didaktických dovedností studentů v modelových situacích. Studenti jsou vedeni k sebereflexi a sebeevaluaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout ukotvení výchovy ke zdraví a podpory zdraví v kurikulárních dokumentech ISCED 0-ISCED 3 s akcentem na ISCED 2 (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání - vzdělávací oblast Člověk a zdraví a vzdělávací obor Výchova ke zdraví - dokumenty Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví), - shrnout, jakých kompetencí a očekávaných výstupů žák po absolvování povinného základního vzdělávání ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví dosáhnul a na co je možné v rámci vyššího sekundárního vzdělávání navazovat, - analyzovat Rámcový vzdělávací program vzdělávacího oboru Zdravotnický asistent, s ohledem na ukotvení problematiky podpory zdraví a výchovy ke zdraví, - specifikovat cíle vzdělávání a klíčové kompetence s ohledem na podporu zdraví a výchovu ke zdraví event. rozvoj zdravotní gramotnosti, - vysvětlit očekávané výstupy ve všeobecně vzdělávací oblasti a Vzdělávání pro zdraví (Výchova ke zdraví) a specializační (profilové) vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče (Ochrana veřejného zdraví a Prevence nemocí a zdravotní výchova), - shrnout učivo ve všeobecně vzdělávací oblasti a Vzdělávání pro zdraví (Výchova ke zdraví) a specializační (profilové) vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče (Ochrana veřejného zdraví a Prevence nemocí a zdravotní výchova), - nalézt implementační prostor pro průřezová témata a mezipředmětové vztahy v tématech zdravotnická prevence a podpora zdraví, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata zdravotnické prevence, - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví; - definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku výchovy ke zdraví, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku výchovy ke zdraví, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro výchovu ke zdraví, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele v profilové oblasti výchova ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky disciplín s tematikou výchovy ke zdraví na odborné škole.
Získání didaktické kompetence pro oblast podpory zdraví a výchovy ke zdraví.
Předpoklady
Znalosti z obecné a školní didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Prezenční forma studia: ústní zkouška event. písemná (ověřování dosažených studijních výsledků), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování semestrální práce na zadané téma (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny VZ, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: ústní zkouška event. písemná (ověřování dosažených studijních výsledků), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování semestrální práce na zadané téma (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny VZ (ve zkrácené verzi), samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, Libuše a ČEVELA, Rostislav. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. 126 s. ISBN 978-80-247-3213-8..
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. 2015. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. 18 s. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832.
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. První vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., [2017], ?2017. xxiii, 365 stran. ISBN 978-80-906082-6-9..
  • GRECMANOVÁ, Helena a URBANOVSKÁ, Eva. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. Edukace. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1. Studijní opora..
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. 185 s. ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KREJČÍ, M. et al. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2017. svazky. ISBN 978-80-7489-358-2..
  • KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. 1. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, 2011. 256 s. ISBN 978-80-7394-262-5..
  • KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
  • MACHOVÁ, Jitka a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. 312 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
  • MARÁDOVÁ, E. 2014. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 80 s. ISBN 978-80-7290-662-8..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 176 stran. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 53-41-M/01 - Zdravotnický asistent. 2008. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní ústav odborného vzdělávání, 2008. Dostupné na www: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%205341M01%20Zdravotnicky%20asistent.pdf.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. 140 s. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy- vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné z http: //www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné z http: //www.msmt.cz/file/43792/.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd.,[V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. & JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0..
  • TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. 140 s. Dostupné na: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf.
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní