Předmět: Didaktika somatologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika somatologie
Kód předmětu KAZ/PNDS@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
Obsah předmětu
Učivo a očekávané výstupy biologie člověka v RVP ZV, pedagogické dokumenty; mezipředmětové vztahy ve výuce biologie člověka; učebnice pro výuku biologie člověka, požadavky na učebnice, funkce učebnic, analýza učebnic; příprava na výuku; organizační formy výuce biologie člověka; didaktické prostředky do výuky; didaktické zásady; adekvátní vyučovací metody ve výuce biologie člověka s důrazem na aktivizační metody; prostorové a materiální podmínky pro výuku; metody hodnocení žáka ve výuce biologie člověka; učební úlohy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků, - aplikovat výukové metody do výuky biologie člověka, - navrhnout praktická cvičení vhodná do výuky biologie člověka, - provést obsahovou a didaktickou analýzu učebnic do výuky, - zvolit adekvátní didaktické prostředky do výuky biologie člověka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na 2 vyučovací jednotky na zadané téma (orgánová soustava či její část), který odevzdá (dle dohody event. v systému LMS-Unifor) minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Příprava musí obsahovat: název školy, předmět, obor, ročník, doplňkové údaje (datum, čas, časová dotace), tematický celek, téma výuky, obsah vyučování, evaluační klíč, výchovně - vzdělávací cíle, didaktické metody, pomůcky, plán výuky, literaturu pro učitele a žáky, domácí úkol / úkoly, hodnocení proběhlé výuky. Další, povinnou součástí metodického balíčku je seznam použité literatury, nezbytný pro jeho zpracování. Hlavní tematické celky ve výuce: Základní vlastnosti živé hmoty; Funkční morfologie tkání; Základní orientace na lidském těle; Pohybový systém a růst těla; Krev; Obranné mechanismy organismu; Krevní oběh; Dýchací systém; Trávicí systém; Vylučovací ústrojí; Řízení činnosti organismu - humorální řízení; Smyslové ústrojí; Kožní ústrojí; Pohlavní ústrojí; Nervový systém. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zkouška bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu). Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KNDS@, dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku).
Doporučená literatura
  • BERGMANOVÁ, P. Pracovní sešit z biologie pro septimu: úkoly určené k samostatné práci žáků doma i v hodinách. 3. vydání. [Teplice]: Gymnázium Teplice, 2016. ISBN 978-80-87163-29-0..
  • CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5212-8..
  • CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5213-5..
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • ČERNÍK, V., MARTINEC, Z. a VODOVÁ, V. Přírodopis 8: biologie člověka pro základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-559-4..
  • DROZDOVÁ, E., KLINKOVSKÁ, L. a LÍZAL, P. Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka. 3. aktualizované vydání. Brno: Nová škola, 2016. ISBN 978-80-7289-839-8..
  • DROZDOVÁ, E., KLINKOVSKÁ, L. a LÍZAL, P. Přírodopis: učebnice. Biologie člověka. 2. aktualizované vydání. Brno: Nová škola, 2016. ISBN 978-80-7289-793-3..
  • DUFKOVÁ, E. et al. Netradiční metody ve výuce biologie. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-0-5..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
  • HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KLINKOVSKÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. a KONEČNÁ, M. Přírodověda 5: porozumění v souvislostech: pro 5. ročník základní školy. Druhé vydání. Brno: Nová škola, 2017. ISBN 978-80-7289-902-9..
  • KOČÁREK, E. Biologie člověka. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010. ISBN 978-80-86960-47-0..
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • NAVRÁTIL, M. a ŠEVČÍK, D. Přírodopis 8: člověk: pro 8. ročník základní školy. Olomouc: Prodos, 2016-2017. 2 svazky. ISBN 978-80-7230-359-5..
  • NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PAVELKOVÁ, J. Oborová didaktika biologie: vybraná témata pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007. ISBN 978-80-7290-335-1..
  • PAVLASOVÁ, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy..
  • ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
  • VINTER, V., KRÁLÍČEK, I. Začínající učitel biologie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5021-6..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • 3D anatomický atlas lidského těla (online)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní